Thursday 23 January 2014

Köksporslin





Köksporslin. Det är verkligen något jag har SÅ svårt att motstå. Om ni visste hur många gånger jag bestämt att jag vid det tillfället har tillräckligt många olika muggar. Eller tallrikar. Men nej, det håller inte. Habegäret tar över och så släpar jag hem något nytt och fint igen. Min senaste stora förtjusning är dessa muggar (och tallrikar, fast de är inte med på bild) från Marimekko. Jag har köpt en eller två i taget för att det inte ska bränna till så kraftigt i plånboken. En helt annan stil är faten (de är väl egentligen serveringsfat) från Indiska, dem kunde jag inte heller stå emot eftersom de endast kostade 25 procent av ursprungspriset. Jag hade gärna velat ha fler, men när jag kom på att jag skulle använda dem som mattallrikar och körde tillbaka till stan för att köpa fler, fanns det bara ett fat kvar (Ursprungligen köpte jag ett fat. En stund senare gick jag tillbaka för att köpa ett till - till vännen på Strandviksvillan, och sedan ett par timmar senare var jag i affären för tredje gången samma dag för att köpa det tredje. Ni hör ju vilken velpotta jag är). Nåja, vi är ju oftast bara två vid matbordet, så jag får nöja mig med de jag har.

Ja, så har jag testat en ny tesort - chai. Den smakade inte så gott au naturel, men med mjölk i blev det drickbart. Gubben och mamma tycker att jag som nästa projekt borde lära mig att äta havregrynsgröt, but that won't happen...




11 comments:

Liljas Corner said...

Man kan ju inte annat än bli imponerad av dina samlingar! Så fint! Jag skulle ha köpt Marimekko-skålarna om de hade funnits på affären där jag sökte skålar att laga créme brulée i. (Eller så hade jag blivit snål och ändå köpt vita 3-euros koppar.)

Jag fyndade också på 25% rea på Indiska, ett litet brickbord med gula ben. Kommer att bli så fint på terrassen i sommar!

Syssis små funderingar said...

Stilmedeveten är du :)

StrandviksVillan said...

Int ere lätt alla gånger :D
Bra smak har du minsann! I dubbel bemärkelse, hihi!

Vi får ta ett varubyte när vi ses imorgon då ;)

Annika said...

Snyggt.
Jag vill också köpa en del nytt, men har ju ingen plats. Lyckost dig som HAR det!!
Kram!!

alegni said...

Nina, det är nog en himla tur att vårt hus inte är större, för då skulle jag bara köpa hem mera porslin... Brickbordet blir nog fint hos er!

Syssi, tack för komplimangen!

AC, nee. Ganska svårt mellan varven faktiskt. ;)

Annika, egentligen har jag ingen plats längre, så jag får verkligen jobba för att klämma in mina nyanskaffningar någonstans. Ett skåp i gästrummet är redan proppat med porslin o.dyl. Kram!


En vacker vardag said...

Du är allt härlig du! Det lär nog finnas värre laster än att byta porslin här i livet. Keep up the good spirit! Kramar!

Minna said...

Jättefint porslin!

Jag är annars likadan när det gäller gröt. Det funkar bara inte. Tyvärr! :-)

Snäckskalsdalen. said...

Läckert! Du har så mycket fint och skylten är för härlig!
Agneta kram

Unknown said...

Jag gillar också Marimekkos svartvitmönstrade kärl. Har dock försökt gå in för att satsa på helvitt, eftersom jag är en sådan som tröttnar och köper nytt. Men det betyder inte att jag inte verkligen skulle vilja ha några...

Kickan Style said...

Dom e så fina dom där svartvita Marimekko kärlen. Har själv lite siktat in mej på dem, men tillsvidare finns de endast på önskelistan! :)

Ha en fin helg.
Kristina

Egg Recipes said...

Lovee this