Saturday 24 April 2010

London, dag 1 och 2

Det har varit så mycket fokus på hemresan från London, så vi har nästan glömt bort att vi ju faktiskt fick en hel del fina dagar i London också, innan helvetet med hemresan bröt ut.

Flygresan gick bättre än väntat och jag var inte alls så nervös som jag hade trott att jag skulle vara. Vi hade bokat taxi från Stansted till hotellet i förväg. Det rekommenderar jag om man är ett större sällskap, för det blev billigare per person än de andra alternativen från flygfältet till stan.

Vi hade ingen tid att spilla när vi väl var framme i London, så vi slängde bara in våra resväskor på hotellet (Westpoint Hotel, strax norr om Hyde Park) innan vi begav oss iväg för att utforska närområdet. Första kvällen åt vi middag på en kinesisk-sydkoreansk restaurang, och efter maten var vi klara för natten.

Vi hade i förväg läst på bedömningarna om hotellet att frukosten inte var mycket att hänga i taket, och att den ofta tog slut innan alla hunnit äta sig mätta, så vi bestämde oss för att vara tidigt ute varje morgon. Vad de som skrivit bedömningarna har haft för skala förstår vi inte, för vi var mer än nöjda med frukosten, som bestod av två sorters flingor, torkade frukter, fruktsallad, äggröra, engelska korvar, bönor, skinka, två sorters påläggskorvar, ost, marmelad och rostat bröd samt kaffe, te, varm choklad, två sorters juice, mjölk och vatten. Vi höll oss mätta rätt länge på den blandningen!

På tisdag morgon åkte alla fyra herrar i sällskapet ut till RAF-museet i Hendon, medan vi damer satsade på shopping – först i Camden och därefter på Oxford Street.

Vi gick gatan till slut, ända till Marble Arch och traskade därefter hem genom Hyde Park.

Vi sammanstrålade med herrarna på hotellet, vilade fossingarna en stund, och gick därefter till en grekisk restaurang i närområdet där vi intog dagens middag. Efter maten tog vi tuben mot London Eye, men när vi kom ut där, hade det redan hunnit bli mörkt. Vi hade först tänkt ta en tur med pariserhjulet, men när jag såg hur högt det var, var den programpunkten struken från min to-do-list. Ingen annan iddes heller betala den höga avgiften, så vi vandrade runt en kort stund och åkte tillbaka till hotellet.

Fortsättning följer...

7 comments:

StrandviksVillan said...

Spännande!
Så intressant att läsa om er resa just till London, eftersom mannen här (som inte heller gillar flygning) faktiskt har påpekat flera gånger att vi borde åka dit. Skulle vara så kul att besöka nån av alla vackra trädgårdar tycker vi. Och förstås alla sevärdheter i London.

Ha en mysig kväll tillsammans!
kramkram!

Louise said...

Intressant att få följa med din följetong :O)

Gugis Pärlor said...

Minst 15 år sedan jag var där sist! Ååh, vad jag längtar dit... Pariserhjulet fanns inte på den tiden men inte skulle jag heller våga! Ser så högt ut... Hur högt är det egentligen?

Ha en bra kväll!
Kram Gugi

Lyckoslanten said...

Jag har aldrig varit i London, så här får man en gratisresa serverad framför näsan på sig! Ena sonen var ju ofrivilligt där längre än menat i januari när han inte slapp till Marrakech p.g.a. i hans tycke litet snö på flygplatsen. Ser fram emot fortsättning! Ha det så skönt nu i hemmet! ♥

Kamomilla said...

Härligt att få följa med på resan såhär!

syssi said...

Har aldrig varit där men tackar för att få uppleva London genom din fina text å bilder. Å på köpet fick man ju sej en tur genom övriga Europa åxå:)

Taina said...

Nä men Ingela, åkte ni inte med London Eye? Det är sevärt därifrån...nu ska jag läsa vidare. Spännande ;)