Sunday 29 April 2012

Lovely London igen

Nu har det här herrskapet återigen varit en sväng till London. En prima resa blev det på alla sätt och vis. Litet svullna fötter och kliande ögon var de största problemen denna gång, så vi har verkligen inget att klaga över. Tvärtom.

Vi anlände till Stansted strax efter klockan två på måndag eftermiddag, och kunde checka in på hotellet i Paddington ett par timmar senare. Vi slängde bara in våra resväskor på rummet och besökte toaletten innan vi kastade oss på nästa tunnelbana för att inleda vårt turistande i staden.

Första kvällen landade vi i Hammersmith, där vi shoppade litet grann, besåg Hammersmith Odeon, numera Apollo, där alla band med självaktning haft spelningar genom årens lopp. På en pub – The Trout – i Hammersmith intog vi också kvällens måltid, varefter vi bestämde oss för att call it a day och återvände till hotellet.

Hotellet, ja. Det låg bara några tiotals meter från det hotell där vi bott under våra tidigare Londonvistelser. Så här ser det ut på Stylotel. Det är inte ett hotell som är inrett i någon traditionell engelsk stil, inte:

Det är ett litet hotell med väldigt trevlig och serviceminded personal. Sängarna var megabekväma och frukosten mättande. Inga sunkiga heltäckningsmattor, utan fräscht laminatgolv i rummen. Det serverades müsli och andra flingor, stekt och kokt ägg, bönor, engelsk korv, bacon, konserverad kokt tomat, friterade potatiskakor, ost, marmelad, croissanter, engelsk muffins, rostat bröd, flera sorters juice samt kaffe och te. Vi klarade oss utan lunch samtliga dagar efter att vi proppat i oss av alla de sorter, nästan.

Tisdagen inledde vi med ett besök på Portobello Road och Notting Hill. Därifrån gick färden till Clapham Junction och Jamie Olivers café och butik.

Det är inte bara jag som är intresserad av den där dörren till Hugh Grants lägenhet i Notting Hill. Så här såg det ut när vi snokade runt i kvarteren på tisdagsförmiddagen. Förra året var dörren svart, men nu har den målats blå igen (som den var i filmen), och vi misstänker att det beror på alla de turister som väntas hit under olympiska spelen om några månader. Fler bilder från Portobello Road:

Clapham Junction:

Efter litet shopping i Clapham Junction tog vi bussen bl.a. genom Lambeth, Brixton och Elephant and Castle till London Bridge, där vi hoppade av, kikade runt oss litet innan vi fortsatte medelst underjordiskt transportmedel till Camden. I Camden vi handlade vi en del presenter (t-tröjor och nitarmband) att ta hem till barna.

Från Camden återvände vi till city och Piccadilly Circus. Målet var att köpa musikalbiljetter till onsdag kväll. Efter fullbordat verk traskade vi till Oxford Street via Carnaby Street, och efter några inköp på shoppinggatan återvände vi till hotellet, kastade upp bena på sängen i en halv timme tills gubben i receptionen ringde och meddelade att vårt sällskap anlänt. Vi gick till en indisk restaurang där vi tillbringade resten av kvällen med min syster Anne och hennes man Matt.

Det väsnades en massa om det dåliga vädret i England medan vi var där, så vi ändrade onsdagens planer och beslöt oss för att ge shoppingcentret Westfield en chans medan vi väntade ut regnet på onsdag förmiddag. Vi tröttnade däremot rätt fort och bestämde oss för att trotsa vädergudarna och ge oss ut i det fria igen. Det var ett gott beslut, för de där varningarna om regn och blåst var inget att bry sig om. Några skurar då och då är då verkligen inget att väsnas om. Vi styrde kosan mot Borough Market och därifrån mot kvarteren öster om Liverpool Street Station där Petticoat Lane, Brick Lane och Old Spitalfields Market ligger.

När vi bekantat oss med dessa kvarter tillräckligt länge, åkte vi tillbaka till Camden på en snabbis för att utföra ett uppdrag å ena sonens vägnar. Från Camden bar det iväg Waterloo Station strax söder om floden, där denna syn mötte oss.

Nej, inbilla er inte att jag klev på det där vidundret. Det räckte med att beskåda det nerifrån (vilket vi gjort i mörkret en gång tidigare). Målet med färden hit var att fotografera parlamentshusen och Big Ben från en annan vinkel denna gång.

Det började så smått knorra i magen, så vi sökte oss till Soho och en vegetarisk restaurang som ena sonen krävt att vi skulle pröva. Vi får väl säga att vi inte behövde bli besvikna. Förutom gott krubb fick vi en trevlig pratstund med Sundar som studerar till hare krishna-munk.

Vi kände att vi måste gå ner maten en stund innan musikalen började, så vi gick för att söka en plakett som har betydelse för oss som The Who-diggare, och vi kände historiens vingslag igen när vi stod utanför den plats där The Who gjort många spelningar en gång i tiden.

Vilken musikal vi upplevde denna gång? Dum fråga... ;-)

I efterdyningarna av Queenmusiken stannade vi till vid kvarterspuben nära hotellet och inmundigade varsin drink. Vi kom tillbaka till hotellet fjorton timmar efter att vi lämnat det på morgonen. Ingen ska komma och säga att vi ligger på latsidan när vi reser!

Sista dagen i London (för denna gång) tog vi tuben och bussen ut till natursköna Twickenham. I Twickenham, eller strax utanför den, mitt i Thamesen, ligger ön Eel Pie Island, där det tidigare fanns en dansklubb där den tidens nya band såsom The Who (förstås), Pink Floyd, The Yardbirds och The Rolling Stones uppträdde. Det enda sättet att ta sig till ön är per båt eller via en smal gångbro. Det finns inga gator på ön, bara en smal stig till en del av tomterna.

I Twickenham avnjöt vi varsin ”liten” tårtbit, sedan bussade vi tillbaka bl.a. via Richmond. Nästa anhalt för resan var ett återbesök på Portobello Road (i synnerhet Cath Kidston-affären) och Notting Hill, därifrån vi vandrade till Kengsington Gardens och palatset som ligger där.

Pink snow in Notting Hill

På High Street Kensington intog vi sista måltiden innan vi återvände till Paddington för att avhämta resväskorna och söka oss till bussen som tog oss till Stansted.

I Kengsington hittade vi ett ställe som är rena himmelriket för matälskare som vi. Jag gick nästan i taket när jag såg ostdiskarna, för att inte tala om ett helt rum fyllt med ostar från olika håll i Europa. Synd bara att jag var proppmätt just då.

OS-arenorna växer fram

Från flygplatsen blev vi hämtade av taxi som tog oss till Takeley, där vi tillbringade sista kvällen drickandes öl på The Green Man...

På fredag morgon var det så dags att säga good bye och see you soon och flyga tillbaka till Finland.

Hoppsan, det blev ett litet längre inlägg än jag hade tänkt mig... Tack om du orkade ända hit... och förlåt. ;-)

24 comments:

Så Vitt Jag Vet said...

Tack vilken underbar resa du bjöd mej med på... Kan förstå att ni är nöjda och belåtna efter en så fin resa!
Kraam
Sanne

Linda said...

Vilken härlig reseberättelse! Kollar dina foton om och om igen, och känner på mig att jag inte kommer att klara mig länge utan ett till Londonbesök! Har du någonsin varit där runt julen?

Nu ska jag titta bilderna ännu en gång! ;)

Kram Linda

Anna-Lena said...

Oj, vilket mastodontinlägg du orkat göra! Jättekul att se bilder från London, jag har aldrig varit där själv.

Anonymous said...

Kom hem från London förra helgen! Efter att ha sett dina fina bilder och härliga utflyktsmål så måste jag tillbaks igen! Tack för en härlig bildupplevelse!!
Britt

Gugis Pärlor said...

Oh dear, underbara London! Vilken otrolig ork ni har haft och hunnit med så mycket! Dottern har tjatat i flera års tid nu när blir det London? Tja, den som lever får se... ;O)

Kram Gugi

Lyckoslanten said...

Men Tack För Den! Så fint att få ta del av! Er skulle man ha som guider i London! Ni får börja ordna resor! Efter den där fina reseskildringen är vi många läsare som bokar direkt! ♥

LenaEva said...

Oj oj oj, Härlig resa!!! Kul att få ta del av :)

StrandviksVillan said...

Wow - wow - wow!!!
Snälla, snälla, pretty please, ta mig med på nästa resa!!
Tackar så mycket för reseberättelsen och alla foton!
We will rock you... ja, det glömmer man aldrig (även om vi såg den i Sthlm och inte i London)

Kraaaam!

Kamomilla said...

Tack för den resan- kändes nästan som man varit med!! Härliga bilder!!!

mammaxtre said...

Vilken underbar bildkavalkad. Åh vad härligt. Jag vill tillbaka dit, gärna nu :-)

Sköt om dig

Soffi said...

Oh! Vilka strapatser ni gjort. Man blir nästan trött i fötterna bara av att läsa hur mycket ni gått :-)

Vardaxlyx said...

Vilka HÄRLIGA bilder =)
Jag vill oxå önska dig en trevlig Valborg!
Kramkram i massor

Snäckskalsdalen. said...

Läste hela inlägget två gånger igår kväll och kommenterade, långt, och så var jag inte inloggad och allt försvann.

Vad jag ville ha sagt var att jag älskar reportaget, jag tycker så mycket om resereportage med massor av bilder!

Och så har jag nu fått ett nytt mål i/vid Londond, Eel Pie Island, aldrig ens hört talas om tidigare, men dit måste man ju, det ser jag. Men vilket namn på ön eller kan eel har flera betydelser, jag gillar inte ål, men det hör inte hit.

Är det samma Inn ni bodde på förra gången, det ser så himla mysigt ut!

Hotellet ni bodde på verkar också riktigt läckert, nytt och fräscht.

Jaaa, till London vill man ju jämt och alltid och hela tiden!

Agneta kram

Annika said...

Vilken BILDBOMB!!!!
WOW!
Härliga Bilder över en underbar resa!
Gillar dem verkligen!
Förstår ju att ni njöt av allt.
Gillar hotellet.
Gillar restaurangerna.
Gillar husen!!
Underbart att få hänga med via "bomben".
Kramar!!!

RockMom said...

Vilken underbar resa ni verkar ha haft. Nu vill jag nog också återse London!!

Anonymous said...

Jösses! Vill till London NU!!! Synd att det är os där i sommar, vågar mig inte dit då pga terror risken, men sen skall denhär tanten inta London, det är säkert!!
Trevlig första maj!!

ö.Ingela

Monica said...

Alltså de känns som om man varit på resa. Så bra skrivet och bilderna...
Du borde nog göra reseskildringar åt ngn tidning.

Har aldrig varit där, vi har nog diskuterat det men...
karln är fullständig fotbollstok och älskar öl så han skulle nog trivas.
Och jag vill luta mot dörren i Notting Hill....
Tack söta för resan
Monica

lyckobo said...

Ojojoj vilken fin resa ni också varit med om! Finfina bilder du bjuder på, blir nästan sugen på att åka dit, fast det inte tidigare intresserat sådär jätte mycket ;)
Ha det bra!

Jenny said...

Hej Ingela!
Åh vilket härligt inlägg, har läst det med stort intresse:) Har inte varit i London på evigheter, tack för att vi fick följa med på din o Mr Alegnis resa!!

Kraam Jenny

Moster och jag said...

Tack för den fina resan ni varit på och alla de härliga fotona. Mycket intressant.
Även jag känner för att besöka London igen... blir väl nog nån gång för jag har en dotter som tjatar om att vi skall åka dit.
Ha en fortsatt bra vecka! Kram Maj-Gun!

Nyanser av vitt said...

Oj det var ett låååååångt inlägg men kul. Jag älskar London och min absoluta favorit är Camden men jag skulle nog inte vilja bo där. Kanske för 20 år sen...
Kram Agneta

Sabina said...

ojojoj så många bilder i ett inlägg. Men du är förlåten :) för det var kul att följa med under hela resan.
Kom själv hem från Köpenhamn igår och det är lite trögstartat här hemma innan man kommer igång igen. Men det är härligt med resor!
Kram Sabina

Liljas Corner said...

Puh, jag blir ju alldeles matt bara av att läsa om allt ni hunnit med! Om jag nån gång lyckas ta mig till London så är ett säkert: här på din blogg hittar jag min reseguide :) Då står nog Queen-musikalen högst på listan, och så lät den där Eel Pie Island intressant.

Louise said...

ja detta var inget inlägg - utan ett helt reportage ;) tack för den resan!