Friday 20 August 2010

Mateus och bär

Jag vet inte om det är yngste sonen eller ett för högt intag av c-vitaminrika bär som är boven i dramat, men jag har nu drabbats av höstens första förkylning, och det är allt annat än roligt. Sonen blev sjuk efter höstterminens tredje skoldag, så smittan kan ha kommit därifrån. En annan möjlighet är att jag har ätit för mycket vinbär de senaste dagarna. Jag är nämligen allergisk mot vitamin c, och det betyder att jag får sådana symptom som de flesta andra försöker undvika genom att äta vitaminer.

Vi åkte hit ut till stugan igår kväll, men det lutar mot hemfärd redan idag, bara gubben hinner bocka av tillräckligt många punkter på sin to-do-lista.

För ett par veckor sedan hade favoritbutiken Säde äntligen fått in Mateusskålar i rätt färg, och trots att det sved lite i min sommartunna plånbok (som egenföretagare får jag ingen lön under semestern...) måste en sådan få flytta hem till oss. Den är väldigt användbar, och jag har på känn att den blir en favorit hos oss framöver. Den passar åtminstone väldigt bra som bärunderlag :-)

Hoppas din helg är skönare än min! Snörvel.

18 comments:

Snäckskalsdalen. said...

Näjmen, inte höstförkylning redan, stackare, det är så trist. Jag höll på att säga att du får ta lite vitaminer, men då blir det ju C och det var ju inte det rätta.
Tänk att man kan vara allergisk mot t o m vitaminer.....

Du får ta det lugnt och kurera dig och titta på det jättefina fatet! Det var verkligen läckert!

Agneta kram

Gugis Pärlor said...

Trist att drabbas av förkylning, men den är tyvärr i farten redan. Det fina fatet kan kanske lätta upp tillvaron lite grann ;O) Drick mycket varmt så går det nog snart över!

Krya på hälsningar

Gugi

Ann-Catrin said...

Hmm tycker jag hör överallt att folk drabbats av förkylningar... lite märkligt med den här pangsommaren..
och så tidigt med...
usch och snörvel.. krya på dig nu..
och njut av ditt vackra fat

kramar
A-C

Lyckoslanten said...

Äsch-då-prosit att du ska bli så förkyld! Förstår att det inte är något nöje att hållas ute vid havet om huvudet är tungt.
Den där skålen har jag också och gillar den skarpt!
Nu ska jag se om det blir att gå på tramp och plocka svamp! Tillfriskning! ♥

syssi said...

Dränk förkylninge (menar inte vatten). Fatet kanske piggar upp lite, så sött som det är kan jag förstå att du måste få hem det:)

StrandviksVillan said...

Åååh, det där fatet tummade jag när vi var i Sverige... Vill också ha!

Sköt om dig nu och vila!

Kamomilla said...

Härlig skål, jag gissar nog att du kommer att njuta av den. Krya på dig vännen

Jenny said...

Hej Vännen!
Trist med förkylning:( Hoppas du kryar på dig snabbt!

Vilket fint Mateusfat, förstod att du ville ha det:)

Kraam Jenny

Bella said...

Fy, så trist att du gått och blivit förkyld, inte riktigt så man vill inleda hösten... Hoppas den ger med sig fortare än kvickt!

Har aldrig hört att man kan vara allergisk mot C-vitamin, galet att det som de flesta strävar efter att få i sig ordentligt av ställer till det för dig och gör dig sjuk...

Fatet är jättefint, förstår att du inte kunde stå emot det :)

Krya på dig vännen

Kramar Bella

Taina said...

Nä men usch för en förkylning redan nu! Hoppas du kryar på dig snart.

Kramar från den enarmade banditen

Jenny said...

Hej Vännen!
Ska inte ge mig på att baka nått mer innan jag gått i kurs hos svärmor, hihi! Tack för tipset om kesella i botten istället:)

Hoppas du känner dig bättre från din förkylning!

Kraam Jenny

Moster och jag said...

Hoppas du har tillfrisknat, men det är verkligen många "bobbor" i luften. Många som är förkylda. Men det brukar vara så då skolan börjar.
Allergisk mot vitamin är det första gången jag hör om. Trodde att vitaminer var bra.
Jätte fint fat du har inköpt.

Krya på dig!! kram Maj-Gun.

Louise said...

Fin skål! jag är också sugen på mateus men har inte ännu slagit till. Ja tänk att man kan vara allergisk för c-vitamin....Krya på dig!!

Livet på Vestergård said...

Jag var in till Säde i lördags och nu kom också de första Mateus hem till mig! De blir nog fler här också, men man får ta lite i gången. Hoppas att förkylningssymptomen ger med sig.
Kram Kicki

Odin said...

Äsch men förkyldningar redan!
Krya på dej nu vännen!

Kramisar!

Sanna said...

Vilken vacker skål!Hoppas du blir frisk snart!Inte alls kul med förkylning!Det är visst pågång nu, sambon är också superflunssig nu.
Kram

Nilla Q said...

Väntar bara på att förkylningarna ska komma, nu när barnen har börjat på skola och dagis. Men än så länge har vi klarat oss!

Krya på dig!

Kram pernilla

Nilla Q said...

Nu tycker jag synd om dig - allergisk mot svampar = inga kantareller = elände!;-)
Men å andra sidan, det är ju verkligen inte speciellt ofta man äter det...

Jo, skrivbordet kom upp. Är egentligen bara en bordskiva med ben, mest tillfällig eftersom vi håller på att göra om. A ocj J har delat rum, men nu ska förrådet inredas till A. Men det tar tiiid...

Kram Pernilla