Wednesday 2 October 2013

Rödbetsröra






Om du gillar rödbetor och blåmögelost är detta den ultimata rätten! Så god att man knappt vill äta av den, för då finns den ju inte längre. I matserveringen på stället där jag jobbade i slutet av 90-talet serverades något liknande, men efter en noggrann analys (medelst gaffel, kniv och smaklökar) kom jag fram till att den rätten också innehöll lök och potatis. Jag som är mera för det här med KISS (Keep It Simple, Stupid) gjorde min egen variant. De första gångerna förkokade jag rödbetorna, men då tyckte jag de förlorade en del av sin smak. Därefter försökte jag med inlagd rödbeta, och då smakade rätten riktigt bra, men var ändå inte riktigt där än. I går bestämde jag mig för att riva rå rödbeta och tillsätta lite balsamvinäger i det hela, och då föll allt på plats - äntligen! 





Här kommer då receptet (tyvärr är jag lite dålig på det här med att uppge mängder eftersom jag alltid höftar, sorry):

Skala rödbetor och riv dem grovt (jag använde matberedare). Lägg i en ugnsform, salta, peppra och häll på balsamvinäger. Smula mögelost (jag använde en hel bit Auraost) och blanda i rödbetsröran. Vill man, kan man också riva ner lite annan smakrik ost (i går ville jag, då hade jag i lite vit cheddar). Häll över ca 2,5 dl grädde och grädda i 200 grader ca en timme. Låt stå och dra en stund innan du serverar den. 






2 comments:

Annika said...

Ah, det där skulle jag vilka prova. Mums.
Älskar rödbetor i alla former.
Kram!

Maria Nylund said...

ser mumsigt ut. Jag har fått lite pippi på rödbetor nu när de är i säsong och funderade vad jag kunde laga av dem annat än soppa, men nu vet jag!! Ska definitivt prova nån gång. Har nån gång gjort rödbetslasagne som också var gott men ack så klottigt när hela köket var rött sen efteråt.