Friday 18 February 2011

Bänskuddardag igen


I går var det dags för årets penkis, eller bänkskuddardag, igen. Här kan ni läsa vad jag skrev om dagen för ett år sedan. Våra grabbar har bara ett och ett halvt års åldersskillnad, så vi går igenom alla spännande tilldragelser två år i rad.





Brandman Ian (han är brandman i frivilliga brandkåren på riktigt, inte bara i går) tittar rakt in i kameran, men ser ändå inte sin pappa som står bakom kameran.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer om nya tallrikshyllan. Jag har börjat vänja mig både vid de svarta krokarna och den nya mattan trots att jag inte hunnit gå in i gästrummet många gånger denna vecka på grund av brådis på jobbfronten. Den här gången ser jag verkligen fram emot helgfirandet...

22 comments:

Sanna said...

Nämen!
Tänka sig! Jag var också brandman på penkkis - och lånade dräkten av en ur frivilliga brandkåren i smedsby :) 11 år sen nu... hohho!

Sabina said...

Vilken spännande dag igår, och tiden som följer här framöver. Mina flickor var ute i god tid igår, för att hinna få så mycket godis som möjligt att penkkisarna. Tror yngsta fick hamstrat 45 stycken!!!

Skön helg!
Kram S.

Snäckskalsdalen. said...

Jag vet varken vad penkis eller bänksuddardag är, men det ser kul ut och det ser ut som om dom har roligt, så trevligt är det definitivt. Är det kick in, eller nåt sånt?
Agneta kram

Livet på Vestergård said...

Vår son går andra året i gymnasiet.De firar enligt tradition vanha i skolan i dag och skulle dit klädda som gamla gummor och gubbar medan ettorna måste komma som bebisar.
Ha en fin helg!

RockMom said...

Det var en av de roligaste dagarna i livet :) Jag lär få vänta 19 år ännu på att se ett barn på flakan..Den äldste går visserligen i gymnasiet nu..men med hans takt så tar det nog 19 år till det med ;)

Syssi said...

Tänk att han råkade titta in i er kamera, måtte ha varit kallt däruppe på flaket. Njut av veckoslutet.

Taina said...

Åh vad kul med penkis! Kommer så väl ihåg de där tiderna när vi blev väckta av tokiga abiturienter. Vi bodde ju på svenska samskolan så vi låg ju närmast till så att säga...

Kram!

Annika said...

Vad KUL det där ser ut!!
KUL att få ta del av finlandssvenska seder. Love it!!
Kram!!

Galleri MochB said...

Ja man minns den där dagen som igår :O) och minns också att det säkert var lika isande kallt som de säkert hade det på flaket detta år...
Skön helg!

Mina dagar said...

Men så kul dom verkar ha!! Härlig tradition!:)
(varför växer dom så fort våra killar?? I morgon fyller min älskade son 25 år????)

Nu MÅSTE du skriva och berätta för mig, helst redan idag!!!
Jag vet ju att du har testat Äggtoddy a´la Mannerheim. Hur länge hade du dom att stå i frysen??? I receptet står det nämligen inte.
Lät du dom sedan stå 30 min i kylen innan servering?? Blev det bra???
Ska nämligen ge mig på den desserten i morgon lördag (vi blir 8 vux och 1 barn)
Snälla skriv och berätta!
Nu ska jag försöka hitta nått bra glas. Tänk om dom spricker i frysen?? Du tog ju kaffekoppar, smart!!!:)
Ha en mysig helg!
Kram Eva

Jenny said...

Coolt ord det där "bänkskuddardag"!
Kul ser de ut att ha ungdomarna:)

Ha en trevlig helg Ingela!

Kraam Jenny

Så Vitt Jag Vet said...

Det såg kallt ut... Din son hade nog rätt mundering till detta kalla väder...
Ha det skönt under veckoslutet...
Kraam
Sanne

Signe 1 said...

vad skoj de ser ut att ha och vilken härlig tradition!!:-)

ha en fab friday vännen!!

stora kramen s

Lyckoslanten said...

Ja livet består av många milstolpar! Nu har du "penkkis" avklarat för er del. Hoppas att allt går bra nu. Tycker ju att det där och armén gånger tre var väldigt jobbigt för den här mamman. :o)
Ha en skön helg! ♥

Nicole said...

Vilken spännande dag! Å inte bara denna dag, utan många dagar framöver. Sen får du börja baka och ställa till med fest igen!

Trevlig fortsättning på helgen!

PS: Härlig bild i ditt tidigare inlägg.

Unknown said...

Så roligt det där ser ut! Roligt att höra om andra seder. Så fint du har fått det där i rummet, tänker på ditt förra inlägg. Och jag tycker det ser bra ut med det svarta där. Ha det gott. Kram Lenita

Bella said...

Kul traditioner ni har i Finland och även om man vet att skolgången ser olika ut i olika länder så hade inte koll på hur det var i vårt grannaland Finland, men nu vet jag :) Håller tummarna för att det går på proven så att ni får fira studenten även i år!!

Hoppas du får en skön söndag

Kramar Bella

Nette Cecilia said...

Trevlig dag det där ,har tydligen missat ditt inlägg det blir så att det rinner över lite ibland,kramis Nette

En vacker vardag said...

Härliga bilder. Tänk att det nästan alltid är isande kallt på Penkkis.

Ha en skön söndag! Kram

Moster och jag said...

Trevligt med penkkis men själv har jag aldrig fått uppleva det.

Hoppas du fått ha en skön helg efter en stressig jobb vecka!! kram!!

Snäckskalsdalen. said...

Tack för att du kopierade in förklaringen till penkis mm. Det låter som om Finland behållit ett system som vi i Sverige hade något liknande som innan det floppade ur totalt och studenten försvann totalt några år. Slutet 60 möjligen början 70. Jag gick i en skola som fortfarande hade student då och det är 40 (FYRTIO) år sedan jag gick ut.....men du milde, vart tog dom åren vägen då? Usch, ja, men man hänger med och det är klart bättre än alternativet (that is att inte hänga med, alltså...).
Hoppas helgen varit bra.
Agneta kram

Mina dagar said...

TACK....för att du svarade på min fråga ang. Toddyn!!!
Jag köpte billiga Cocktail glas på IKEA och var lite nervös för om dom skulle hålla i frysen. Dom höll:)
Det blev en succé!! Så kul att göra och sååå vackert att se på OCH sååååå gott! Den fick 100 poäng av alla.

Hoppas helgen varit bra!
Och att veckan blir det också:)
Kram Eva