Wednesday 29 February 2012

Äppelsvarv


I dag tänkte jag göra reklam för en pryl som gubben fick av mig i julas. Jag köpte den på Clas Ohlson till en billig penning, och den är verkligen användbar. Jag kan bara föreställa mig hur mycket den kommer att användas i höst när vi ska förbruka alla de äpplen vårt äppelträd förhoppningsvis producerar under sommarens lopp. Som kuriosa kan nämnas att det också går att skala och skiva potatis med svarven!



Det tar verkligen bara några sekunder att skiva, kärna ur och skala ett äpple. Vill man så kan man också enbart skala äpplet, men själv tycker jag att köra hela proceduren när jag ändå håller på. För mig är det extra prima att svarven också skivar äpplet, för då slipper jag använda kniv när jag ska äta äpplet. Att bita i ett äpple, det har jag inte gjort på många långa år eftersom jag har så trångt mellan mina framtänder. Biter jag i ett äpple, får jag garanterat rensa tandmellanrummen med tandtråd efteråt. Annars står jag icke ut.


10 comments:

Annika said...

SMART pryl. Har sett dem lite överallt.
GLAD att de funkar så bra!
Kram!

Så Vitt Jag Vet said...

Tack för tipset.. Ingen dum pryl !
Kraam
Sanne

Anonymous said...

Ännu bättre att mor också fick en!

Kamomilla said...

En sån manick måste jag köpa!! Har efter 1½ år smått börjat med kolhydrater igen ( Blev såå uttråkad) (äter nog mindre potatis och ris fortfarande det går galet annars) Men FRUKT har jag saknat!

Livet på Vestergård said...

Verkar vara en pryl man skulle kunna ha användning för :)

Liljas Corner said...

Min morfar har en sån, och den är en storfavorit hos gammal som ung! På något sätt är äpplena också godare då de är skivade.

Kristian said...

Käre sambon har länge pratat om att han vill ha en sån, varför vet jag inte. Äpplen äter han ju inte så jag gissar att det är den ingenjöriska sidan i honom som vill ha den :)

All The Things I Love said...

Ååååh, nu igen! Min dator är sönder och när jag kommenterar bloggar från sambons dator så är det ju förstås han som är inloggad :)
Det är alltså jag som skrev kommentaren, inte Kristian :) Typiskt!

StrandviksVillan said...

Jag stod och tittade på svarven ännu vid senaste besök hos Clas, men nästa gång - då blir det nog säkert inköp! Mest för att få barnen att börja äta mera frukt!

Anna-Lena said...

Se där ja, jag som totaldissade den där prylen som århundradets mest onödiga :-) Kanske inte så dum trots allt då!

Härligt med London-resan! Nåt måste man ju trösta sig med när man kokat en äcklig soppa ;-)