Sunday 7 November 2010

Karaffer


Karaffer är vackra föremål. Två gamla karaffer - den ena har i tiderna tillhört min mormor och morfar, den andra fanns i makens rum på jobbet och den "räddade han" från en flyttrensning - har jag burit upp på kallvinden dels för att de är stora, dels för att glaset i dem så suddigt och jag inte lyckats göra dem "rena". Säg gärna till om du vet hur man ska göra för att få sunkigt glas att bli klart igen.

Karafferna på bilden är nyanskaffningar för i år. Den större är inköpt på Quriosa, den mindre köpte jag under shoppingrundan på bloggträffen i Tammerfors för en dryg månad sedan. Nu när sönerna är myndiga och det här med alkohol inte längre är spännande eller förbjudet, vågar vi ha sådana här drycker att stå framme utan risk för att de missbrukas.

16 comments:

Livet på Sjögård said...

Åå, den med spetsband är så fin och rund i formen *i like*
Den enda i vår familj som "missbrukar" alkoholen är nog min man, såndäna starksprit grejer rör inte jag. Flickorna är tack och lov ganska låångt från den "där" åldern ännu.... hoppas jag... ;)

Nette Cecilia said...

Vackra karaffer ,det är ju min stora tjusning ,har varit så länge jag kan minnas,kram Nette

Syssi said...

Vackert och det smakar säkert gott från så fina karaffer:)

Lantliga drömmar said...

Så fina ! Nilla

Louise said...

Jag gillar verkligen karaffer och dina är jäätevackra! Decanter (affär med attiraljer som har att göra med alkohol/matlagning) säljer små kulor som lär ska tvätta rent smutsiga karaffer, just för det ändamålet ämnade. Har de månne nätförsäljning?

RockMom said...

Vackra ting!!

lyckobo said...

Otroligt vackra karaffer, kommer att tänka på Dallas och Dynastin där en liten hutt från en fin karaff var vardagsmat, men hos oss betyder det fest då de får stå framme!

Livet på Vestergård said...

Så vackra karaffer!
Ha en fin början på ny vecka.Kram Kicki

Jenny said...

Hej Ingela!
Vilka fina karaffer, jag gillar speciellt den med lite bullig form:)

Peter brukar hålla utkik efter karaffer när vi går på auktion, han skulle gärna vilja ha en till sin whiskey:)

Ha en trevlig kommande vecka!

Kraam Jenny

Lyckoslanten said...

Jättefina karaffer! De är desto vackrare med litet fyllning! Hoppas att det inte säger slurp och går som med godiset i din vackra skål! ;o)

Moster och jag said...

Fina karaffer du har inhandlat. Hoppas innehållet också är gott. Kan behövas i förkylningstider.

Kamomilla said...

Vackra vackra. vad har du i dem?

Heidi said...

Ompas kauniit karahvit, pieni pullea pyöreine muotoineen on tosi suloinen. Hauska kyltti edellisessä postauksessa, ei kai ne tontutkaan ihan pienestä pahastu :)) Oikein mukavaa viikon alkua!

Snäckskalsdalen. said...

Så vackert, så vackra karaffer! Väldigt fin stilleben.
Och nej jag vet inte heller hur man får bort det grå (vattensjuka, eller vad är det det kallas), jag har försökt allt, även de små kulorna, men nä, hjälper inte.....jag har också sådana grå hinnor på en del gammalt glas.
Agneta kram

Johanna.B said...

Så fina. Tycker det är lite kul att sådana glaskaraffer och gamla glasskålar är inne igen. Dom är ju så fina!

Kram
/Johanna

Annette said...

Hei!

Du kan prøva med citronsyra.
Vinäger eller ättiksyra i flaskorna.Stå någon timme och skølj.