Tuesday 9 November 2010

Recept på vårrullar, bild på pajer!


Flera har frågat efter recept på vårrullarna jag lagade. Receptet hittade jag någonstans på nätet, men som vanligt anpassar jag det efter egen smak när jag lagar maten. Oftast brassar jag på med större mängder kryddor eftersom vi gillar mat som har mycket smak. Till söndagens sats på 40 vårrullar multiplicerade jag mängderna med en faktor 2,5 (på ett ungefär). Dagens bild på mina Man tager vad man haver-pajer har inget med receptet här nedanför att göra. :-)

Vårrullar på menyn rimmar lite illa med världen som den ser ut idag. Snön anlände i natt, och snöfallet det bara fortsätter. Många gläds över att det blir ljusare, själv avskyr jag allt vad vinter heter. För mig är vintern bara en evighetslång transportsträcka mot en ny vår. Jag vet, en surkärring är vad jag är. Men okej, här kommer receptet:

Vårrullar

1 ägg
100 g fint strimlad vitkål
1 strimlad eller riven morot
2 klyftor vitlök, rivna eller krossade
1 krm vitpeppar
1 krm mald koriander
1 msk fisksås
1 msk soja
1 dl böngroddar
ca 70 g glasnudlar

Vårrulleplattor
Vatten
Mjöl

Lägg nudlarna i blöt och klipp dem i mindre bitar när de mjuknat. Strimla vitkålen och moroten.
 Blanda alla ingredienser till fyllningen och stek i olja. Låt svalna.

Lägg 1-2 msk fyllning på varje vårrulleplatta, vik ihop rullen och klistra den med en
blandning av 1 msk vatten och 1 msk mjöl. Fritera på hög värme eller stek i ugn.

Dippsås

1 dl soja
1,5 tsk sambal oelek
1 msk Sriracha super hot chili sauce
1,5 torkade chilin
1 krossad vitlöksklyfta
0,5 dl söt chilisås 

7 comments:

RockMom said...

En man tager vad man haver paj skulle smaka gott idag. Kanske jag skulle satsa på det?!
Tack för inspirationen!!

Kram

Syssi said...

Tack igen:) Man tager vad man haver är ett populärt recet här åxå;)Snö i går, värme å regn i dag tyvärr:(

Teija said...

Oijoi, jospas sitä sitten uskaltautuis koklaan. Saako noita taikinalevyjä ihan joka kaupasta?

Annies Blå said...

Tack för receptet! Det ska provas någon gång :).
Pajerna ser underbart goda ut...pajformarna är riktigt läckra!
Blir en tur till kylskåpet igen nu då efter ett besök hos dig...tur att jag vet vem jag ska skylla mina extra kilon på ;).
Kram/Annie

trollmor said...

Inspirerande bilder och recept.
Kanske jag har en förklaring på spåret varför jag e så trött.
Hade för högt fastesocker i morse när jag av en annan anledning tog lite prover på vår vårdcentral.
Kramis ewa

StrandviksVillan said...

Blir ju så hungrig nu... Kan riktigt känna doften av rullarna!

Jag brukar också göra tager-vad-man-haver-pajer, dom blir förvånansvärt goda. Synd bara när man inte klarar att göra en likadan igen...

Ha en bra dag!

Odin said...

Man tager vad man haver och steker sen ett ägg, så brukar min älsta dotter säga:-)) Å ibland kan familjen här bli lite sur när jag rör ihop lite eget om det smakar gott, för då har de mindre schans att få den rätten fler gånger. Men i stället tycker jag att de skall njuta desstu mera av dagens mat;-D

Härligt med snö! Då kan man ju göra snöänglar:-))

Värmande kramar!