Tuesday 23 October 2012

Ja, jag har bakat igen


I går kväll bakade dagens jubilar, min älskling, ett bakverk till sin födelsedagsbjudning i kväll. Det bidde över flera äggvitor, och ekonomisk som jag har blivit på "gamla dar" kunde jag ju inte slänga vitorna, utan måste använda dem till något vettigt. Alltså bakade jag en silverkaka av dem i går, och maränger i dag. Marängreceptet hittade jag i det senaste numret av Hembakat. Jag borde nog inte ha köpt den tidningen...

Maränger är ju bland det enklaste man kan baka. Här vispade jag tre äggvitor till hårt skum, tillsatte 1,5 dl socker och vispade ytterligare. Samtidigt smälte jag 100 g choklad i vattenbad, lät den smälta chokladen svalna något och ringlade den sedan över marängen. Därefter skopade jag upp marängen med en sked och klickade ut den på en bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av en annan sked. Viktigt är att inte röra ner chokladen i marängen om man vill att marängerna ska vara marmorerade. Nästa gång ska jag komma ihåg att endast använda ungefär halva chokladmängden, för det blev ganska kraftig chokladsmak på dessa, i synnerhet som jag använde 70 procentig mörk choklad. Bara så där som ett tips.


12 comments:

Hans said...

Jag kan knappt bärga mig... :)

Vform said...

Åååå, va gott!
Den tidningen har jag också ... meen ;O)
Du kan du :O)
Skön dag till dig!

Annika said...

FATTAR inte att maränger är så gott. men jag älskar dem!
Hasses är ju så fina!
Grattis Hasse!!
Kram!!

Ninette said...

oj, vad dom ser läckra ut!

Livet på Vestergård said...

De ser verkligen läckra ut!
Själv har jag cupcakes på gång. Köpte nämligen nya muffinsformar i dag som jag måste prova :)

Nilla Q said...

Mmm...ser gott ut!:) Jag bakade nåt häromdagen där jag bara använde äggulorna och slängde vitorna. Skulle ju gjort maränger! Undrar just vad det var jag bakade med gulorna...kan inte komma ihåg... Får väl göra maränger ändå, då!

Kram Pernilla

Nette Cecilia said...

Har också tittat på det där receptet ,meeeen kanske jag står över ,byxorna känns lit spända nu ,kram Nette

Bella said...

Mums!! Fin fina maränger som ser riktigt smarriga ut :)

Kramar Bella

Ann-Mari said...

Vad läckra de ser ut. Vilken tur att du är sparsam ;-)
Kram, Ann-Mari

Snäckskalsdalen. said...

Oj, jösses så sugen jag blev på maränger nu och tack för tipset om att inte röra ner chokladen i smeten. Det blir snart så att jag provar detta!
Agneta kram

Linda said...

Och jag som aldrig lyckas med maränger.. Det är ju inte ett dugg enkelt!!

Monica said...

åh du söööta öööde vad ser goda ut.
Bäst att inte ens pröva reseptet ;)

Ha det bra
Monica