Saturday 17 September 2011

Äpplen i parti och minut


För nte gången i höst har jag i dag plockat fallfrukt runt äppelträdet. Ett sjuttiotal äpplen kånkade jag direkt till komposten, men visst fanns där flera prima exemplar också. Vi har ätit äpplen och äppelpajer, så de nästan kommer ut ur öronen, så jag tror jag struntar i det här med pajer för en tid framöver. I stället blev det äppelmos av frukten. Nu ska vi ha äppelmos i frysen några år, tills jag slänger det. Den sorten brukar nämligen inte ha åtgång hos oss. Å andra sidan vet man ju aldrig när folk ändrar sig och får sug efter sådant. Då är det bra att ha, skit att vara utan.



Och att sitta i växthuset och äta äppelmos med turkisk yoghurt är faktiskt inte helt fel.


7 comments:

Livet på Vestergård said...

Oj så du producerar inlägg i parti och minut :)
I morgon ska jag ta mig tid att plocka äpplen till äppelmos.

StrandviksVillan said...

Nämen - jag hinner ju inte läsa dina inlägg vartefter nu! :D
Riktigt tjusiga höstbilder!
Jodå, visst finns här kvar äppelmos från ifjol, vi är så dåliga på att ta fram ur frysen...

Nu e mysbrallorna på och en pizza i magen, aaaahhh...
Ha en trevlig kväll du med!
kramis!

Teija said...

Niin kauniita kuvia!!

Louise said...

Här kommer inläggen tätt och alla har dom superfina bilder!! Hälsar en som också har både fjolårs och ärets äppelmos i frysen...utifall att ;)

Bella said...

För en som inte har några egna äppleträd, men skulle vilja ha, så låter det ljuvligt med så mycket frukt, men lagom är ju som bekant det bästa och jobbet med att bära bort fallfrukt kan man ju vara utan och även om äpplepaj och äpplemos är jättegott så tröttnar man även på det efter ett tag!!

Ha en mysig lördagkväll!

Kramar Bella

Nilla Q said...

Åh, jag önskar att vi hade så där mycket äpplen! Vill också göra äppelmos, det är ju så gott:) Dock har jag inte tröttnat på paj än, så det blir för det mesta det jag gör.

Kram Pernilla

lyckobo said...

Oj va mycket ni får, bäst att ta vara på allt, för äppelmos är ju jättegott på pannkaka och plättar! ...och på gröten förstås!

Skön helg!