Friday 23 September 2011

Höstfint


Så här soligt och fint var det i trädgården tidigare i veckan. Nu regnar det mest hela tiden, men jag tröstar mig med min teori om att mängden nederbörd är konstant varje år (gubben, jag vet vad du tänker!). Det betyder ju att om det regnar mycket nu i höst, kommer det att snöa mindre i vinter. Yay!


Jag blev mäkta förvånad när jag hittade den långa ärtskidan som min rosenböna bildat (längst till höger). Jag ska ta vara på bönorna och försöka peta ner dem i marken nästa år. Hittills har jag varit så lat och oföretagsam att jag aldrig sparat frön tidigare, men nu ska jag göra ett försök. Kanske jag så småningom blir självförsörjande också i fråga om frön... (önsketänkande!)

8 comments:

Så Vitt Jag Vet said...

Hej ! Vad höstfint det fortfarande finns i trädgården...
Ja man borde absolut ta till vara frön.. Men vill glömma det.. Kanske du lyckas nu när du skrivit in det på bloggen...
Ha ett skönt veckoslut !
Kraam
Sanne

Nyanser av vitt said...

Vilka fantastiskt vackra bilder. Ha en underbar helg
Kram Agneta

Annika said...

Vad fint det är i din trädgård så här på hösten!
Finfina bilder, precis som alltid.
Kram!

Odin said...

Jo det blommar så vackert i trädgården ännu så det är en fröjd att se. Vissa av mina vårblommor har börjat blomma på nytt. Det har varit en varm höst hittills utan frost nätter och det är nog tack vare det blommorna har fått sin andra chans.
Jag är ingen frö samlare men min man brukar ta tillvara en hel del som han sen försöker så nästa vår igen.
Ibland lyckas det, ibland int.

Nu räcker det med regn! Men inte får vi väl bestämma hur vädret skall vara.

Ha det gott min vän! kram

Lina R Pettersson said...

Hej!! Man kan ju hoppas att du har rätt ang nederbörden, men det känns som att om det regnar nu så kommer det att snöa ännu mer... Det sägs att om man har mycket bär på sin rönn så kommer det att snöa mindre, rönnen kan inte bära både bär och snö, jag har inte ett rönnbär i min rönnhäck iår... :/ Hoppas att dom har fel...

Jättefina bilder, det är bäst att passa på att ta kort varje sekund som solen visar sej... Inom kort så får vi inte se den alls = mycket sämre bilder... :(

Önskar dej en trevlig helg, hoppas att du får några solstrålar på dej!!

Kram*

Livet på Vestergård said...

Så mycket vackert! Synd att det bara regnar så att man inte kan vara ute och njuta av det vackra. Det var nån som sa i dag att om det varit snö som kommit så hade vi haft 1 m och 80 cm med snö nu. Kanske bättre att det kommer i vattenform i alla fall...

Lyckoslanten said...

Det blir intressant att se om din teori om nederbörden håller. Jag har undervisat om vattnets kretslopp idag och allt det där om att samma vattenmängd har funnits i alla tider. :o)
Visst kan du bli självförsörjande med frön snart! Du får börja odla i Tomatkörka!
Ha en skön helg!

online pharmacy said...

Jag är ingen frö samlare men min man brukar ta tillvara en hel del som han sen försöker så nästa vår igen.
Ibland lyckas det, ibland int.