Saturday 6 August 2011

From London to Änterskär



Jag har besparat er bilder från vår sommarstuga i år, men nu tar jag igen allt jag hållit in med. Semestern var egentligen redan slut, men gubben hade några extra dagar att ta ut, så vi packade ihop vårt pick och pack och drog till stugan en sväng innan allvaret åter tog vid.

Vid inledde med kaffe och överbliven citronkaka från studentfesten tidigare i sommar. Sedan var det sola och bada (minus bada) och P3 för hela slanten.




Tills hustrun fick för sig att binda en krans av ljung. Ni ser ju att vi har så det räcker och blir över av den sorten. Sedan struntade vi i middagen, och festade på litet ost och vin i aftonsolen i stället.




Och njöt av en vacker solnedgång. Vi måste dock gå ner till bryggan för att se solen gå ner om kvällarna. Fast litet motion efter all mat skadar ju icke. 



Följande morgon tänkte vi åter på mat hela förmiddagen, och maken förberedde dagens måltid med att plocka blåbär, som jag rensade och han mosade. Årets plättstekning genomfördes och därefter var det bara att smörja kråset tills "lilla" maggen sa stopp.




Kameran får oftast jobba när vi är där ute, men det tenderar att bli liknande bilder år efter år...




I sommar har myggorna tack och lov lyst med sin frånvaro och mängden bromsar har varit liten, medan antalet sländor (eller helihoptrar som vi kallar dem) verkar vara konstant jämfört med tidigare år. Den här sortens kryp gillar (också) min gubbe, de brukar sätta sig på honom och mumsa på honom (de med), men jag har jobbat på min svartsjuka under årens lopp och lyckas numera hantera den. ;-)





Vår gamla trotjänare som tar oss över vida vatten i väder som väder.




En vacker solnedgång till.




Frukost på bryggan samtidigt som byns fiskare vittjar sina nät.




            På eftermiddagen blev det så hett på land, så vi åkte ut en sväng med båten - mot platsen där himmel möter hav. Blått så långt ögat kan nå.



Dags att ta farväl av skärgården, semestern och svanarna för denna gång. Suck.

16 comments:

Linruz said...

Åhhhh vad härligt ni ser ut att ha haft det.
tack för titten.
Kram Lina

Snäckskalsdalen. said...

Jag, dööööör, så vackert. Nä, jag dör ínte, hoppas jag, men det är så fantastiskt vackert! Dit hade jag tagit med mig det nya växthuset och bott året om.....hur kan det vara så vackert på vår jord. Jag ser hur många bilder därifrån som helst!
Kransen är fantastisk, gjorde du en bara så där....?
Och båten är underbar, den ser väldigt sjösäker ut, den kan jag tänka mig att åka till Amerika i.....
Så njutningsfullt!
Agneta kram

Lyckoslanten said...

Unnar er allt det där vackra och goda! Fint slut på semestern! ♥

Nette Cecilia said...

Sååå vackra bilder därutifrån ,men dom är inte tagna igår ser jag på vädret,häsningar från just nu uppehåll i regnvädret skärgården ,Nette

Galleri MochB said...

Dags att ta farväl, men tänk så många härliga minnen ni får ta med er hem... tills nästa år igen :O)

Livet på Sjögård said...

Fint fint... men finast var nog dina blå-vita koppar. Åh!

(jo, dina andra bilder va o fina, ni ser ut att ha det helt superhärligt på tumis med god mat. Men jag ser bara dina fina koppar :)

Vekarus said...

Älä vaan jatkossa säästä meitä näin upeilta kuvilta! Vau!

Så Vitt Jag Vet said...

Vad fina foton från din skären du visar.. Har nog inte sett bilder alls därifrån..
Ja det skulle ju vara skoj att träffas om vägarna för mej upp till Ö:botten igen...
Ha det gott !
Kraam
Sanne

Liljas Corner said...

Du din lyckost... Där hade jag gärna spenderat mina somrar.

mammaxtre said...

Men så bra att ni åkte till sommarstugan. Vad fint, vilka fina dagar och vilka bilder! Helt galet fina bilder. Kransen är en vill ha krans :-)

Ha det fint

Kamomilla said...

Ni har det så vackert och mysigt därute! :) Härliga bilder, jag gillade ditt Londoninläg massor också!!

Kramis.

Ann-Catrin said...

Hjälp så vackert..
andäktigt tittande och oj vad ni har njutit.. sugit ur det sista av ledighet!!
Underbara bilder Ingela!!!

Se på ditt londoninlägg med..
hualigen vad jag längtar än mer nu.. så pass att jag nog i dagarna bokar en biljett.
Vad duktig du är på att dokumentera så där...
suoerfint

Varm kram
Ann-Catrin

Gugis Pärlor said...

Från en metropol till ert eget paradis! Helt underbart ställe! Visst gäller det att ta vara på dagarna för säsongen är ju så kort! Ha det gott!

Kram Gugi

StrandviksVillan said...

Åh, vilket ställe ni har! Så skönt att tillbringa lugna dagar där på tumis (ja, jag vet, allt har sin tid...)
Verkligen fina sommarbilder! Så vackert med ljungen som omringar er.

Ha en fin söndag!
kramis!

4U2 said...

Så härliga bilder, en riktig svensk sommar!

Livet på Vestergård said...

Helt underbara bilder! Du får ta fram dem och titta på dem sen när mörkret och kylan kommer.