Tuesday 9 August 2011

Sensommar i "trädgården"




Det var en gång en "trädgård" som blommade så grant, men nu har något hänt och de flesta blommorna har drabbats av ond, bråd död. Främst tror jag de lidit av torka. Egentligen borde vi som är borta härifrån nästan hela juli månad inte ha några blommor överhuvudtaget. Alternativt ha en duktig trädgårdsmästare. Nu var det så att vi bett vår hustomte vattna tomaterna och gurkorna, resten glömde både vi och han bort ...


Köksträdgården har klarat sig rätt bra, mycket tack vare den nya fina jord vi skaffade i våras. Här ovan har det gröna precis fått upp farten, och en månad senare ser djungeln ut så här:


I tomatkörkan trivs tomaterna och chilin




Lustigt att olika typer av chili har olika växtsätt. Den ena hänger och pinglar neråt, medan den andra pekar rakt upp mot himlen.


Ljungkransen fick följa hem från stugan, litet skadad av färden men, och "pryder" nu vårt vindskydd. I går blåste det så hårt, så hela härligheten ramlade omkull. Tur att ingen (eller inga växter) blev mosade av bara farten.

12 comments:

RockMom said...

Nu e jag i stan igen, alla vardagar utom onsdagar..så skall vi försöka få till en träff?
Fast en tidig lunch..de här mina små äter ren 10:30..

Nette Cecilia said...

Så mycket som växer i din trädgård ,ja det är svårt med hustomtar ibland särskilt dom yngre ,dom glömmer så lätt.Tomater ser du ut att få en riklig skörd av ,kramis Nette

StrandviksVillan said...

Jag tycker det är fantastiskt så det har växt i ditt trädgårdsland!!
Själv har jag ju aldrig haft nåt, tror inte det skulle komma upp alltför mycket, förutom ogräs då förstås...
Men - vi plockar fortfarande tomater av plantan som står ute under bar himmel!

Ha det bäst och kram!

Lyckoslanten said...

Det där ser helt otroligt ut ur min synvinkel! Tycker det ser ut att bli ett lyckligt slut på den trädgårdssagan. Här har vi inte ens hunnit tänka tanken på att så!
Nu blir det fina tider i tomatkörka ska du se! ♥

Livingroom said...

Er tomatkyrka står där så väldans fin... älskar den.. Grymt vad ni har fint som ni snart får skörda... mums

Så Vitt Jag Vet said...

Men nog ser det ju frodig ut.. Men vet det är en ekvation som inte går ihop.. blommor hemma , resor och sommarstuga...
ha det gott !
Kraam
Sanne

Galleri MochB said...

Tjosan vad det grönskar i ditt land. Tur du inte sett mitt ;O) Och visst är det härligt att plocka tomater direkt av plantan... även om jag gör det i pappas växthus :O)
Kram Mia

Kamomilla said...

En riktig djungel i köksträdgården!! :)

Här åskade det riktigt attans i morse. För första gången i mitt liv var jag riktigt rädd- det kom såna kababomkababrak att huu!

Unknown said...

det ser ju nog int ut som om din trädgård sku ha lidit något alls, frodigt och grönt på alla bilder!
å tomaterna i växthuset ser ut att ge bra skörd!
kram
susanne

mammaxtre said...

Underbara bilder, så fina.

Vilken tur att ni lämnade London innan oroligheterna startade.

Ha det gott

Så Vitt Jag Vet said...

Hejsan.. Du undrade var jag köpte stolen min.. Jag vill minnas att det var på vägen från Övermark mot Vasa.. Kan det ha stått Pörtom eller något ditåt.. Fanns alldeles vid vägen så det blev tvär nitning och usväng..
Finns nog allt möjligt men inget hade pris...
Kraam
Sanne

trollmor said...

Vilken undebar sommar ni verkar ha haft. Londonresa och allt.Blir allt mer och mer sugen på att resa till London men inte just nu kanske med alla kravaller .Så mysigt med alla dina växter.
Kram ewa