Wednesday 10 August 2011

Mera trädgård


Jag borde ju inte syssla med sådant här, men jag har svårt för att låta bli, och något måste jag ju göra med hallonen. I förrgår plockade jag en liter ur våra buskar och lade dem i kylen. Döm om min förvåning när jag i dag tog fram burken och upptäckte att burken var full av mögel. Hur så mycket mögel hunnit utvecklas på två dagar fattar jag inte!


Så här fina saker har jag skördat i köksträdgården i dag. Jag blir så innerligt glad av att kunna laga mat av pinfärska, egenodlade ingredienser. Eller så glad man nu kan bli då man varje dag blir tvungen att stå vid spisen.



Som jag sa i går, har vattnet inte räckt till till alla växter i sommar. Och inte räcker min energi till att slänga alla torra blommor. Fast utblommat och torrt kan väl också vara vackert. Eller?


I växthuset grönskar det som sagt fortfarande. Och ser man "trädgården" på håll, ser den ju inte ut att ha lidit någon nöd i sommar:




Våra kompisar har låtit såga ner några träd i dag, och jag gick och lovade att vi skulle ta vara på träden, men stackars gubben såg aningen sliten ut när han kom hem med dessa på släpkärran för en stund sedan. Det här är bara en del av det som ska kärras hem i kväll ...

16 comments:

Johanna Stålros said...

Vilken ljuvligpaj och så fint du har det på fikabordet. Kram Johanna

Linda said...

Hejsan! Tack för din fina kommentar på min blogg! Ska jag vara ärlig så har jag också kikat in din blogg nu som då sen Kamomilla var på besök. Men jag har inte heller kommit mig för att skriva nån hälsning till dig. Så lat man kan vara! ;)

Vilka härliga grönsaker du skördat! Vi har plockat svartavinbär idag, och ska snart lägga igång en saft-maija!

Hoppas du haft en skön augustidag!

/Linda

En vacker vardag said...

Så vackert så, min vän! Det måste vara härligt att få skörda i eget land. Så tycks du vara duktig på att sysselsätta din bättre hälft också. Blir det till ved eller något nytt projekt?

Ha det gott! Kram

All The Things I Love said...

Vilka röda och fina tomater du har fått! Mina är fortfarande gröna och jag har hört många klaga på att tomaterna tar sin tid i år!

Ja visst var det tråkigt med vår stuga :(
Tidtabellen för byggandet är ännu oklar, men jag gissar att vi börjar så fort vi kan :)
Jag har redan planterat lupiner längs diket vid vår tomt så att de skall få sprida sig i lugn och ro :)

Så Vitt Jag Vet said...

Tunga polkar din gubbe släpar hem ! Ja du har då fina grödor !
Kraam
Sanne

Snäckskalsdalen. said...

Det är grönt och fint i din trädgård och att odla eterneller är väl väldigt rätt! Óch så fint du skördar! Gott.
Agneta kram

Lyckoslanten said...

Det var ett vackert potpurri från din trädgård! Vilka bumlingar han fick att jobba med där din gubbe!
Ha det så bra nu när solen tittar fram! ♥

Nilla Q said...

Oj, nu har jag missat en del här! Gillar dina bilder som vanligt, särskilt glad blev jag av blombilden! ;)

Kram Pernilla

Jenny said...

Hej Ingela!
Vilka fina bilder, speciellt den på växthuset och trädgården/möblerna, vilken idyll!

Där har Mr Alegni lite att bita i;)

Kraam Jenny

Jenny said...
This comment has been removed by the author.
Livet på Vestergård said...

Så fin trädgård ni har. Jag njuter av alla fina foton därifrån!
Veden är säkert bra att ha men det blir lite jobb innan det blivit ved...

Mollys said...

Underbart växthus, synd bara att det inte finns tid att tillbringa i ett sånt annars hade jag nog tjatat på gubben att bygga ett likadant.

Galleri MochB said...

Har inte kikat under våra potatisplantor ännu, men det kanske jag borde göra. Ser mumsigt ut med både kaka och grönsaker.
Haha härligt när det bara ryms tre stockar på bilkärran ;O)

mammaxtre said...

Vilken jättefin vägvisare. En sådan vill jag också ha här ute hos oss på landet.

Så trist med mögel så snabbt.

Ha det toppenbra!

Signe 1 said...

men åhh vilka ljuvliga bilder ingela, och vad gooott det ser ut!! kramis

lyckobo said...

Så mycket gött ni har fått till det i er körka, och pajen vill jag bara äta! Nu!!!! Blev förtjust i dina kuddar (såklart), sådana var jag på jakt efter till terassen på försommaren, men hittade bara de "juliga" linnekuddarna! Nåväl, har ju nytta av dem året runt då!

Skön helg!