Sunday 9 March 2008

Persiljepesto


Har du någonsin smakat på persiljepesto – pesto amalfitano? Jag ljuger inte om jag säger att den är bland det godaste jag någonsin ätit, ja, jag ryser nästan när jag tänker på den. Om du ännu inte testat – lova mig att du gör det snart. Ät den som sås till färsk pasta, på rostat bröd, som dressing till kikärter. You name it, den passar med nästan allt. Här får du receptet:

2 vitlöksklyftor
1 kopp oliv- eller annan matolja
1 knippe persilja
½ kopp valnötter
1 kopp riven parmesan
½ msk havssalt

Kör vitlök, persilja, salt och nötter i mixer. Tillsätt oljan i en tunn stråle och därefter parmesan. Done, färdigt, klart!

8 comments:

Anonymous said...

De måste jag pröva.Du beskriver det så gott att det vattnas i munnen på mig.
Till middag här blev det morotssoppa den är så god.
Har nyss varit hos grannen o bastat och det var så härligt.
Kram ewa

Lenas pysselgrop said...

Nej, jag har aldrig testat.
Jag har lite blandade åsikter om det med vitlök, så där överhuvudtaget, men den här utan vitlök blir säkert inte alls lika bra?

ginga said...

tycker om italiensk mat, men som du vet avskyr jag OST! Tänker int laga he, men he sir bra ut, lilla frö!

Hans said...

Den är så god att man nästan kolar vippen. Det är nog ingen som skulle fatta att det finns både ost och vitlök i denhär röran, smakerna blandas på ett märkligt sätt.

Anonymous said...

mmmm måste testas!! =)

ginga said...

Jamen Hasse. då får du int äta för mycket,du skall inte ens nästan kola vippen

Ewa said...

Hej Ingela!

Ja, det garnet är perfekt. Man slipper precis som du säger fästa en massa trådar. Det är det absolut tråkigaste med stickning. Det och att sy ihop det man stickat. Usch.

Kikar bara in som hastigast. Förkylningen håller i sig. Dagen har varit en plåga. Bankar i skallen så det känns som att den spricker snart. Ska ladda nu inför ridskolan. Måste för Agnes skull. Vet att det betyder så mycket. Jobbar eftermiddag i morgon, så jag hinner vila lite inna dess.

Ska skriva bättre sen.

Kramis
/Ewa

IKT i min vardag said...

Ja,jag lovar att göra den! Det är ju så gott med pesto...
Vackra bilder på denna sida!

Kram Linda