Saturday 21 March 2009

Ägg

Varje dag står det i tidningen att allt fler gårdar - både hönsgårdar och svinfarmer - drabbats av salmonella. Det påstås att man tryggt kan äta ägg, men kanske det ändå vore fiffigt att inte äta råa ägg just nu. Ja, alltså, jag sörplar ju inte i mig ägg direkt ur skalet, men till exempel i min chokladmousse förekommer otillredda ägg. Det funkar säkert lika bra att utelämna ägget ur receptet. På tal om chokladmousse ska jag strax åka till Lidl och hamstra mörkchoklad, om de har kvar av sin 81 procentiga variant, vill säga.
Jag har nästan haft en vit vecka när det kommer till inköp till hemmet, men igår måste jag bara handla lite äggkoppar. Märk väl till halva priset...

19 comments:

Anonymous said...

Du ska nog lugnt kunna äta äggen och salmonellan finns på skalet, inte i ägget, därför ska man ju tvätta skalet! Vi får med ett intyg vid äggleveranserna att just den gården därifrån vi tar inte har smittan. Jag tror att alla butiker får det så de kan visa upp ifall någon undrar. Vackra äggkoppar! Ha en skön helg! Kramar!

Sabina said...

Söta äggkoppar du handlat. Tycker mig känna igen löparen... Linum?
Vi äter väldigt lite ägg här, så jag har inte ens tänkt tanken salmonella.Men intressant att veta att salmonellan finns på skalet och man ska tvätta äggen!
Alltid lär man sig nåt nytt!
Ha en skön lördag!
Kram S.

StrandviksVillan said...

Huvva... jämt ska det vara nåt att oroa sig för...

Vilken härlig duk, såna karamelliga färger och äggkopparna passar superbra till!
Hmmm... jag har nog inte haft nån "vit vecka" och idag har jag tänkt köpa hem några saker till, som jag bara MÅSTE ha, förstår du ju, hihi ;)

Ha en fin lördag!
Själv ska jag jobba (som vanligt tycker jag...) 11-18, trååååkigt!

Anonymous said...

Vilka mysiga äggkoppar! Jag är fascinerad av allt som är prickigt :)

Ja, det där med ägg... här äter vi rätt mycket av den varan faktiskt. Visst har jag funderat över det både en o två gånger nu med de senaste dagarnas "varningar". Men ännu fortsätter vi nog..

Nettan said...

Å de där äggkopparna var det någon mer som fyndat! Jättesöta verkligen!!
Kram Nettan

Mia said...

Oj, det var duktigt. Jag har också nästan haft en vit vecka men... på coop hade de riktigt fina grytlappar och handdukar som jag bara inte kunde motstå, lite Tildainspirerade.

Ha en fin helg!
Kram Mia

Funccis said...

Fina äggkoppar! Vi äter sällan ägg fast jag tycker om att sitta och äta dom med sked ur äggkopp. Det var när vi bodde i Borgå och barnen hälsade på som jag hade både gröt å ägg mm att bjuda på som morgonmål. Bäst att inte läsa så mycket om allt farligt i våra livsmedel, man kan bli sjuk! Jag har datumstämpel-fobi, gräver "bakifrån", fy mej!

Hanna said...

Hejhej
Vilken fin blogg du har och vilket vackert hem.
Ha en trevlig helg
kram

Funccis said...

Just precis sådär borde det ju vara! Samma rättigheter och en stor portion humor! Från generation till generation. Det e ju inte bara barnens självförtroende d gäller. Frigörelse från egna föräldrar kan "hänga i luften" för eviga tider. Kan se dej loma iväg till köket med ett leende på läpparna. Kram!

Ulrika said...

Jättemysiga koppar!
Ägg äter vi jättemycket... Men för tillfället från Frejagård där det knappast finns salmonella :)

Ha en mysig lördag!

Kram, U

Kamomilla said...

Köpte just lokala garanterat salmonellafria sprättägg från grannbyn... MMMM, de är så goda!!

Jenny said...

Hej Ingela!
Vilka fina äggkoppar du köpt!

Våra höns har inte lagt några ägg på länge nu, får se om de kommer igång när det blir varmare ute..

Ha en skön kväll,
kram Jenny

Taina said...

Vit vecka till inköp? Det var något nytt. Det kanske jag skulle prova. Undra om jag kan sträcka mig en heeeeeel vecka. Hm, tål att testa. Det slinker gärna ner något som jag inte behöver. Inte just nu i alla fall. Det är väl det som kallas för slösa. Tror jag.
Hm?

Millas hem said...

Så himla söta äggkoppar!
Älskar prickigt!

Kram Camilla

Unknown said...

Charmiga äggkoppar! Jag ser att dom ä prickiga, själv ha jag fått pippi på prickigt nu.. vet inte varför, det ser så vårigt o fräscht ut. Hoppas du hittade chokladen! Ha det gott. Kram Lenita

♥ Fyra årstider said...

Visst är det mysigt att ha äggen i en korg..jag riktigt längtar till påsk nu.
Kram Lotta

Stjärnor & Champagne said...

Ja packa är hemskt, och värre att ta hand om eländet när man kommer hem. Här finns ingen snö kvar, men den kommer säkert tillbaka. trots vit vecka fina äggkoppar...

Kram Anne

Hem och Lycka said...

Huu då, lät otäckt! Vi får ägg från svärföräldrarna och det ska väl mycket till att de blir dåliga.

kram

LenaEva said...

fina äggkoppar! Vi använder ALDRIG äggkoppar! jag äger inte ens några.Det där med salmonella är en svår sak, vi är med i ett frivilligt salmonellaprogram där en veterinär kommer en gång om året o kollar att man uppfyller massa kriterier för att vid ett ev utbrott få lite mer ersättning(tror jag)Vi ska tex tillhandahaålla skyddsrock och stövlar till rådgivare, veterinär och seminörer. obehöriga får inte gå in i lagårn osv osv.
Nog om det nu, ha en skön söndag!
Kram!