Tuesday 3 March 2009

Kostomläggning

Tack snälla vänner för alla komplimanger. Jag tänkte berätta lite om mitt evighetsbantande. Jag är en typisk jojobantare som bantar o går upp i vikt igen. Två gånger har jag bantat 20 kg, en gång 30 kg (på ett år) o nu är det då 14 igen. Tidigare har jag kört med olika svältkurer och en gång har jag varit med i viktväktarna (-30 kg). Problemet är inte att gå ner i vikt, det gör man nog om man bestämmer sig för det. Det stora problemet är att hålla vikten när man väl gått ner, i synnerhet om man har det här med rundhet i generna och om man som jag är född lat och det här med motion inte kommer av sig själv.

Den här gången väljer jag att inte kalla viktminskningen för bantning. Jag har i stället lagt om min kost helt och hållet. Numera äter jag en lågkolhydratkost (LCHF) och i stället för kolhydrater äter jag fett, något som jag skytt i ett 20-tal år! Hur hälsosam den här kostföringen är, tvistar de lärda om. Vad som sker framöver kan jag inte säga i detta skede. Något konstigt är det med min mage, men om det beror på kosten eller något annat ska jag försöka ta reda på så småningom, bara hälsocentralen ger mig en läkartid...

Det konstiga är i alla fall att jag som alltid varit en gottegris inte saknar sött längre. Mörk choklad avskydde jag förr för dess beskhet, men nu är den det enda ”söta” jag tillåter mig själv och den smakar jättesött i min mun i dagens läge.

När vi har fikapaus tar jag grädde i kaffet och eventuellt ett par skivor ost till. Maken och sönerna står för kexförbrukningen numera.

10 comments:

Anonymous said...

Vackra koppar du har. Håller fullständigt med dig om att det svåraste är att hålla vikten om man gått ner.För tio år sedan la jag bantninggrejen på hyllan och jag har inte heller ökat så mycke i vikt, jo det sista året har det blivt några kilon till och det beror att jag rör mig mycke mindre nu pga min onda fot.
Promenaderna är på raksträcka inte som förr över stock och sten .
Den enda gång jag lider av att vara överviktig är när jag ska pröva kläder. Drar storlek 46/48.
När man då går till "stora Kläder avd är det så fula kläder. Murriga mörka och konstigt designade.Det är som om klädskaparna tror att det är tältmodell som gäller men oftas så ser man bara större ut i dessa kläder.
Tror att de flesta designers är smala och kan inte tänka sig in hur en mullig tjej/ tant vill att kläderna ska vara.
Har läst en del om den kost du kör och jag tror på den. För mig som är macknarkoman skulle jag nog inte klara en dag.
Lycka till vill jag önska dig.
När jag var på ett cafe var det en som beställde en räkmacka utan bröd.
Det lät himla kul tyckte jag.
Kram på dig
ewa

Anonymous said...

Ja, det där med vikten verkar vara nåt som vi kvinnor får kämpa med mest hela tiden. Somliga mer o somliga mindre. Jag har lyckligtvis hört till dem som behövt kämpa mindre, men visst hamnar man att fundera vad man sätter i sig.
Eftersom jag fått grav.diabetes nu, så har jag varit tvungen att lämna bort det mesta av det söta, det har varit en pärs och jag har till min stora besvikelse inte lyckats till 100 %.
Vi kämpar vidare..!

Anonymous said...

Är nog lite sugen på det att pröva .Om jag ransakar mig själv så blir det en hel del kolhydrater för min del.Potatis är ju en annan grej som jag gillar till mat. Ska nog köpa en kokbok o läsa in lite vad man kan göra.Det är bara det att det är så himla jobbigt att jämt hålla koll på vad man får och inte kan äta.
kjam ewa

Anonymous said...

Hej!
Grattis till viktminskningen!
Jag har också prövat samma metod med mycket gott resultat!
Håll ut med magen, den blir bättre!

Ha en bra dag! V.

Ulrika said...

Grattis till viktminskningen!! Du är duktig!
Själv har jag gått ner 25 kg sen jag var i vecka 42. !15 kg efter förlossning. Det känns skönt:)
Har ännu 15 kvar men det tar jag på långsikt. Följer ingen diet men motionerar så in i tusan, haha!
Har provat Cambridge tidigare med goda resultat. Gick ner 15 med det. Du har så rätt, det svåraste är att hålla viken :(

Kram från Ulrika

Liljas Corner said...

Jag beundrar stor dem som klarar av att ändra sin kosthållning. Jag vet att jag är otroligt sockerberoende men jag har inte viljestyrka nog att göra något åt det. Och medans blir midjan bara rundare och rundare. Har tänkt att jag borde komma iform tills den dag jag ska skaffa barn. Nu har jag i alla fall börjat med att äta mer frukt och grönt och mindre snabba kolhydrater, och det har gått rätt bra. Sakta men säkert...

Och ja, inspirationen... Om man ändå hade tillräckligt för att dela med sej! Även om den finns just nu så räcker den knappast till alla projekt som väntar! ;)

♥ Fyra årstider said...

Spännande..jag har bantat en gång..gick ner 14 kilo och har gått upp allt så nu har jag insett att jag är bra som jag är.
Kram Lotta

Kamomilla said...

Min mage är så stilla nuförtiden.! Så även om vågen bara visar -3.5 eller -4kg så känner jag mig mycket mindre då magen inte är uppsvullen jämt. Trots att jag äter mängder av kål i alla former...

Och hungern river inte i magen på samma sett mer.
Nån av de finska kvällstidningarna hade en juttu förra veckan om denna "livsfarliga" diet...

Nå, jag tror ändå att den fettmängd vi sätter i oss är en bråkdel av vad en överviktig amerikan klämmer sig om dagen med alla hamburgare och pommesfrites..

Vi kämpar vidare bara...

Sabina said...

Oj det låter invecklat med din diet, men den har ju funkat bra! Jag hör väl till den kategorin "lyckliga" som kan äta hur mycket som helst av vad som helst utan att gå upp jättemycket. Några kilon skulle gärna få försvinna, men jag är för lat för att banta, så jag har börjar nöja mig med den jag är.Försöker nog äta rätt hälsosamt för att må bra!
Jasså, du tror inte jag klarar av köpstopp! :D (trodde inte min man heller...)

IKT i min vardag said...

Vad duktig du är! Har själv lyckats att lägga om min kost till GI och gått ner 18 kg och håller mig numera på rätt vikt. Är faktiskt inne på LCHF också ibland, allt för att minimera kolhydraterna och jag har aldrig varit så mätt och nöjd som jag är nu :) Jag klickade hem en receptbok från Adlibris om LCHF-kost och hoppas den kommer snart!

Ha det gott ;)

Kram Linda