Saturday 28 March 2009

Vårolust

Usch och fy, jag har drabbats av stora vårolusten. Vi har haft smällkallt hela veckan, just nu snöar det och jag börjar bli så trött på att dagligen ha ont i magen. Det har jag haft i snart fem månader nu. Igår blev jag åter en gång så förbannad på vårdcentralen att jag höll på att gå upp i limningen (jag var där i svärmors ärenden). Inte mycket till glädjeämnen just nu... förutom besöket hos goda vänner som bjöd på superb mat igår kväll, våra nya bäddset från Ellos i veckan - grönrutigt hit hem och blårutigt (ville inte vara med på bild) till stugan och sommarkuddarna från Hemsktex, och biobesök och konsert att se fram emot nästa vecka, men inget roligt varar ju för evigt.

Från det ena till det tredje - brukar ni köpa hem basilika? Om ni ställer den lilla krukan i en annan kruka (ingen jord behövs) och vattnar flitigt, står den sig i evigheter och får hela tiden nya blad. Jag har haft en och samma planta upp till ett halvår i köksfönstret. De kan visserligen bli långa o rangliga ibland, men det är väl inte så farligt... eller dyrt att ersätta med en ny planta. Ibland glömmer vi att vattna vår basilika och då gråter den och ser helt förstörd ut, men så fort den får sörpla i sig vatten igen, kvicknar den till och blir hur fin som helst igen. Det var dagens husmorstips :-)

12 comments:

StrandviksVillan said...

Oooh - gillar kuddarna!!

Men det där med magen låter inte kul alls... Att du orkat så länge! Är det för magens skull du är på diet kanske? Hoppas verkligen du får nåt svar snart!

Sköt om dig nu! Mys i mörkret ikväll (alltså halv nio till halv tio menar jag ;)

Lena said...

Tack för det tipset! Men behöver den mycket ljus? Vi har tyvärr så väldigt mörkt i köket här hos oss :(

LenaEva said...

Snygga påslakan!!! Min stil, ska kika efter dom senare!!! =) Men du din mage då??? Låter hur tråkigt som helst, det tar ju så enormt mkt energi att ha ont!!! HÅller tummarna att du får hjälp! Min väninna har problem m hjärtat ibland, jag har sagt till henne att nästa gång hon känner av det MÅSTE hon åka in till akuten! (hon har blivit slussad från vårdcentral till hjärtmottagning, sen kunde inte hjärtmottagning göra mer för henne utan remiss från vårdcentralen och vårdcentralen tyckte hon hörde till hjärtmottagningen*suck*) SÅ då har jag lovat att åka med och om dom nekar henne att få vård ska vi ha med en hink grisskit och hälla ut! =)Jag vill se den tidnig som inte skriver om det isåfall! TÄnkte bara att det kunde vara ett litet tips till dig också! HÄv ut ett gäng ruttna ägg eller nåt..Vart är samhället på väg kan man undra, när djuren blir sjuka har vi veterinären här samma dag... men människor är tydligen inte lika mycket värda... Nog om detta , jag skulle ju bar kika snabbt o bokföra sen, ligger efter i tidsschemat som vanligt=) har inte packat än=)
KRAAAAAM =)=)=)

Taina said...

Stackars dig. Vet du vad det beror på? Magonten alltså. Jag hade stressmage förut, men har lyckats "bota" det genom att tänka på vad jag äter när jag är "uppe i varv". Detox perioder är också himla bra, Funkar för mig iaf. Kör det ca var tredje månad i 5-7 dagar.
Den där basilikan ser ju hur fräsch ut som helst. Efter ett halvår! Det har jag ALDRIG lyckats med. Ska testa igen för skam den som ger sig ;)

Funccis said...

Tack för tipset om basilikan! Det där ska prövas, oxå på mej själv!!! Sörpla i sig vatten, å vips, som ny igen!! Jag sörplar i mej Barbadensis miller i mängd, sku väl inte ha överlevt annars. Men skönt att veta att man inte e enda som deppar! Jag trodde att alla ni andra bara kunde njuta och inreda, åter njuta och inreda i alla era dagar. Tack! Kram!

IKT i min vardag said...

Så tråkigt att höra att du har problem med magen :(

Jag har en lika fin basilika i köket och gör precis som du beskriver, ljus och massor av vatten. Det är så gott att hacka ned lite färsk basilika i maten.

Ta hand om dig nu vännen.

Kram

Galleri MochB said...

Välkommen till klubben, sjukdomsklubben alltså... Har problem både med ryggen och magen och är nu inte så mycket klokare ännu efter x antal besök på hvc. Mår nog bättre, men inte bra, och tycker ovissheten nästan är värst. Skulle vara bättre om man skulle få en ordentlig "diagnos" och inte bara något flummigt... Fast din basilika är jättefräsch... :O) Vi har sått i kruka idag, så får se om den också växer till sej. Sköt om dej!

Sabina said...

Tråkigt detdär med ditt magont, kan tänka mig att det tär på humöret att hela tiden vara sjuk, och så länge! Har du prövat med privat läkare, dom är väl normalt lite mer alerta än HVC!
Jag håller tummarna för att du ska få hjälp och bli bättre!!!
Kram s.

Kamomilla said...

upp med hakan vännen, jag håller tummarna att du får må bättre snart!
Vad duktig du är med basilikan, jag får nog livet av det mesta som är grönt...

Nicole said...

Vårolust var verkligen ett bra namn, eller kanske vinterolust?? Blää för snö, nu får det nog räcka!
Snygga påslakan du införskaffat! Jag har aldrig fått kryddväxter att överleva mer än nån dag på vintern, ska prova ditt husmorstips ;).

Unknown said...

Tack för tipset om basilikan!! Det låter inte alls roligt det där med magen.. det tar ju en massa energi av en... Försök att stå på dig o få hjälp. Jag vet, det kan kännas jobbigt o jag vet, "man måste va frisk för att orka va sjuk..." Men man ska inte behöva gå och ha ont! Absolut inte! Hälsa det från mig, ler. Ha det så gott. Kram Lenita

Stjärnor & Champagne said...

Hm jag är en sån som slänger basilikan efter ett tag. Lakanen ser underbara ut.

Kram Anne