Monday 7 December 2009

Årets miss

Det var ju givet att årets miss inte skulle låta vänta på sig mycket längre, för året lider ju mot sitt slut med en väldans fart.

Maken och jag blev bjudna på kaffe på Saluhallen i stan, och eftersom gubben som bjöd på sin egen kaffeblanding var så pratsam och trevlig, tyckte jag att jag måste köpa något från hans lilla affär, och då föll ögonen på denna chokladkaka. Det fanns en prislapp som visade 3,55 € på chokladkakorna intill, så jag tänkte att okej, det kan jag väl betala för lite choklad, även om det var i överkant för en så pass liten dos. Döm om min förvåning när expediten ville ha sju förbaskade pengar för chokladen! Och jag blev så ställd att jag inte kom mig för att säga nej tack, då står jag över. Så nu har chokladen avnjutits med andakt. Dessvärre var den inte värd sitt pris. Långt ifrån. Sådana här saker grämer jag mig över, även om jag annars spenderar mina slantar rätt frikostigt på det som i andras ögon kan tyckas vara onödigt. Nå, bara att gå vidare...

29 comments:

Vekarus said...

Kauniin kuvan olet ainakin ottanut! Kyllä ne vaan tuommoiset asiat välillä kalvaa, mutta älä nyt kuitenkaan anna sen pilata päivääsi!

syssi said...

Alla gör vi våra misstag, men nog va de saftigt pris för en choko som inte motsvarade förväntningarna.

Teija said...

No voi, hyvällä omalla tunnolla voit sitten hakea kaupasta jotain oikesti hyvää lempparisuklaata..?

Ihastuttava peitto aiemmassa postauksessa, olohuoneen tunnelma on muutenkin kiva!

Mukavaa viikkoa taas :)

Hannasvirrvarr said...

Haha, ja det är hemskt det där när man i förvåning inte hinner ta sitt förnuft tillfånga utan hinner agera. Jag är en idiot i sådana situationer alltid. Men då kan man trösta sig med att det ALLTID kunde ha varit värre ;)

Signe 1 said...

Attans vilken osis, speciellt om chokladen inte uppfyllde förväntningarna...

Jaja, that's life...right?;-)

Ha en finfin dag!

Kram Sofia

Louise said...

Usch ja va dyrt! man brukar säga att smakar det så kostar det men om det dessutom inte riktigt smakade SÅÅÅ bra så känns det litet snopet. Glöm incidenten och släng bort pappret fort... :O)

Livet på Vestergård said...

Det kändes som bortkastade pengar med andra ord. Ja sånt kan man gräma sig över. Ska inte gå och köpa sån choklad. Önskar dig en riktigt bra dag!

P.S Men om det var största missen på hela året, så har du klarat dig ganska bra ;o)

StrandviksVillan said...

Neeeejmen! Tror nog att jag hade gjort som dig, bara betalat och sett glad ut ändå, men förstår verkligen att det grämer dig!
Fast jag håller med föregående: om det var största missen i år så har du gjort det bra! :)

Hahaha, så jag skämdes sen då jag började tänka efter vad som stått i kommentaren! Det finns väl ändå ingen karl som svimmar över att ett hem är fint?!?! Voi voi! Vi kvinnor däremot kan ju få hjärtklappning och andnöd och yrsel om vi ser nåt riktigt fint, eller hur? Fast mitt hem är inget som framkallar såna känslor, tro mig!

Nu ska jag snart åka iväg med lite grejs till en loppis! Har maaaassor kvar i förrådet ännu ;)

Ha en toppenvecka!
Kramis!

Hans said...

Kan vi inte gå tillbaka med det ihopskrynklade omslaget och be att få pengarna tillbaka? Jag känner ju gubben i fråga så han kansker böjer sig för argument... :)
Till "Strandviksvillan" vill jag bara säga att här svimmas det inte i första taget!

Sabina said...

Hoppas chokon smakade lite gott i alla fall, så det inte var helt bostkastade slantar.
Ha en bra vecka!
Kram!

Ann-Catrin said...

Känner igen det där Ingela..
ibland går man på små minor..
men jjag har funnit en favorit hos Marabou.. hallon/yoghurt sensation...
ja det blir nästan sensation i munnen faktiskt

kram kram
A-C

A home far away said...

Hihi, jag är precis likadan, egentligen kan jag gräma mig över bagateller medans större misstag inte bekommer mig, hehe, konstigt värre:)

Ha en underbar eftermiddag!
Kram Gunilla i Singapore

ginga said...

Nenne, snålheten bedrar visheten, eli va?

Hanna said...

Ja, det va lite dyrt för nåt som inte ens va gott :(
Men bilden va fin :D

Jo, julgodiset brukar räcka ända till jul... till nyår tillochmed!
Vet inte men familjen glömmer nog bort att det finns...?! samma sak när jag bakar, -Mmm, jättegott! ...Sen får jag äta upp resten själv... Jag bakade skorpor för ett tag sen som hela familjen tyckte om, första dagen... nu när jag va tvungen att slänga bort resten så säger maken; Åh, vad sugen jag blev på en sån där skorpa med ost o marmelad!

Vilken fin filt du hade fått, tur att du slapp göra en till själv :P

Ha d gott!
Kram Hanna

Lyckoslanten said...

Hmm... En sådan miss, men några hundra procent värre gjorde jag en gång på en känd klädaffär i stan och jag skulle absolut ha en kavajliknande sak som jag trodde kostade 39€... men som kostade 139€. Jag betalade bort, använde denna dyra tygbit några gånger. (Berätta inte det här för nån!) Trivs bättre i kläder som inte har kostat skjortan.
Njut du!

Jenny said...

Hej Ingela!

Attans, när nu chokladen var så dyr kunde den väl åtminstone smakat gott??? ;)

Ha en trevlig kväll Vännen,

Kraam Jenny

Karin Lindström said...

Hej Ingela!

Det var precis en sån blunder som jag skulle kunnat gjort! Typiskt mig också att inte säga något utan bara betala. Finns det några kurser för såna som vi tro? Men han bjöd ju på kaffe och du köpte något så han kan fortsätta så, det är väl i alla fall något gott. Synd bara att inte chokladen var lika god;)


Vad roligt att du fått en sån fin mormorsfilt som en äkta mormor gjort:)

Nog blev det kanske lite lurigt med rubriken, men jag tänkte kanske mest att man skulle ta fel på julstök och jullök, inte julkök *skrattar*. Bilden är från vårt matrum, i köket har vi ingen matplats, det är så litet.

Karin Lindström said...

Hej Ingela!

Det var precis en sån blunder som jag skulle kunnat gjort! Typiskt mig också att inte säga något utan bara betala. Finns det några kurser för såna som vi tro? Men han bjöd ju på kaffe och du köpte något så han kan fortsätta så, det är väl i alla fall något gott. Synd bara att inte chokladen var lika god;)


Vad roligt att du fått en sån fin mormorsfilt som en äkta mormor gjort:)

Nog blev det kanske lite lurigt med rubriken, men jag tänkte kanske mest att man skulle ta fel på julstök och jullök, inte julkök *skrattar*. Bilden är från vårt matrum, i köket har vi ingen matplats, det är så litet.

Anna-Malin said...

Men du, det lät mycket för den chokladen...
Surt när den inte ens var så god... :(

Jag har också svårt för att säga nej i sådana situationer men jag försöker bättra mig...

ha det gott!!

Kram
Anna-Malin

C said...

Åh, jag känner så igen det där. Man blir så paff när de säger det riktiga priset, så man kommer sig inte riktigt för att säga nej tack! För 7 € borde du ha fått en riktigt god choklad!
Ha en skön kväll!

Kramar, C

Funccis said...

Du borde åka ner till Borgå på en vecka och besöka Brunbergs varje dag! Där serveras smakprov på alla deras produkter så man går omkring salig i 15 minuter med munnen full av choko av alla de sorter, köper en stor påse färsk laku och åker iväg nöjd å belåten. Min dåvarande Honda Prelude kunde vägen själv. Senare bytte jag bil och den körde galant förbi. Nu är det främst lösgodis som gäller, nam nam!

Evas Bloppis said...

ojsan det där känns igen .Betalat med ett leende på läpparna och gått därigrån .Väl hemma hade jag nog vrålat rakt ut om den inte var god ;)

Nu blev jag sugen på choklad men tar nog en Marabou .

Kram Ewa

Anonymous said...

Detta med choklad sägs ju vara en hel vetenskap. Är den barnsliga typen som håller mig till mjölkchoklad när alla andra är trendiga och talar om mörkchoklad...

Some never grow up ;)

Åsa

Annika said...

Näeeee...7 euro för en Lindt chokladkaka!!!?? Det är ju hutlöst sjukt!
Vi har den chokladen här också och den är då inget märkvärdig, tycker jag.
Nej, håll dig du till Fazer och marabou, så mkt bättre och så mkt gooodare.
jag har hört att marabou vinter ska vara supergod.
Kram!

Stjärnor & Champagne said...

Hahahahaha...Ser ut att vara en typisk mig sak. Jag kan se dig stå där och ta fram pengarna. Hihi synd att den inte var värd pengarna.

Krm till dig/ A

Kamomilla said...

Djiiis.... *himlar* Men jag hade gjort exakt samma som du, jag kan bara inte...
Men som du säger, bara att gå vidare.

trollmor said...

I såna situationer blir man helt stum. Råkade ju ut för detta med mitt tårtköp i höstas.Pekade på en tårta och fick betala 369 kr.
Hemma på vårat cafe gick en tårta för hundralappen billigare. Var tvungen ringa och fråga.
Men man känner sig gundlurad helt enkelt.
kramis ewa

Skogsdoft & havsbris said...

Jag skulle ha gjort precis samma sak som du, betalat och sett glad ut... Har nog hänt något liknande någon gång, och man kan ju bara inte säga att nej tack, då får det vara...
Konstigt förresten att chokladen inte var god, Lindt brukar ju ha bra choklad... Men men, sånt är livet och du får ju vara glad att du inte åkte på en dyrare eller värre miss i alla fall! :)

RockMom said...

hoops, vad saftigt pris