Sunday 13 December 2009

Julbak, part four

Idag var det dags för årets pepparkakor. Jag hade visserligen beviljats tillstånd att hoppa över den sorten i år, men kände ändå ett behov att få dränka huset i pepparkaksdoft. Förstå mig rätt nu - jag berättar inte om min bakning för att skryta, utan bara för att dokumentera våra jultraditioner för framtiden. Det kan ju hända att man en dag tappat minnet, och då är det bra om allt sådant här finns dokumenterat. Jag upplever inte bakning och matlagning inför jul som något stressande, tvärtom tycker jag det är riktigt roligt och jag ser ju att familjen också njuter och tycker att mina "ansträngningar" bidrar till julstämningen här hemma.

Igår fick vi njuta av solsken ute i skärgårdsbyn. Det var femte soldagen i advent, och vid det här laget vet ni ju vad det innebär med tanke på nästa sommar. Så här fint var det i båthamnen i eftermiddagssolen.


Idag har det varit mulet och trist väder hela dagen, men gårdagens solstrålar gick ända in i själen och lyser upp tillvaron än idag.

35 comments:

Maja said...

Härliga bilder från skären! Lite Salkråkeaktigt:)

Fortsätt du att visa bilder på ditt julbakande, det är stämningfullt. Jag bakar väldigt sällan (singelhushåll...), men de gånger jag gör det hemma hos föräldrarna passar jag på att föreviga verken.

Själv tycker jag förresten att både pepparkaksdeg och doften av pepparkaksbak är godare än de färdiga kakorna:)

♥ Fyra årstider said...

Vilka härliga vinterbilder.
Kram Lotta

Hannasvirrvarr said...

Superfina utebilder. Det höjer humöret avsevärt när solen kikar fram.

Nyanser av vitt said...

Men Ingela vad du är duktig på att baka. Inte min grej faktiskt.
Tack för gulliga ord hos mig. Mitt luciatåg är köpt för många år sedan men jag hoppas verkligen du hittar något liknande.Det är från SIA
KRAM

Anonymous said...

Ljuvliga fotografier! Vi såg inte till nån sol idag. Nu knäpper det i knutarna och "sjunger" på sjön. Fryser till ordentligt verkar det som. :)

Härligt!

Åsa

Signe 1 said...

Jaha, bakning igen..inget avis, hihi...*snälla lär mig baka någon*

Bedårande utomhusbilder du visar oxå!!

Ha en skön luciakväll vännen, kraam Sofia

Lantliga drömmar said...

Åh så härliga bilder! Nilla

Livet på Vestergård said...

Vilka härliga skärgårdsbilder! Ja snart är det vår igen ;o)
Vad du har fina burkar till dina pepparkakor. Jag har sökt lite större glasburkar men inte hittat några.
Ha en bra vecka!

syssi said...

Pepparkaksbak å annat julbak hör nog till:) Härliga bilder igen, å du kan vara lycklig som ser solen. Här lyser den bara med sin frånvaro :(

Kamomilla said...

Härliga vackra bilder du bjuder på! Jag som inte annars bakar ska nog ändå ta itu med mina minijulstjärnor som jag brukar göra varje år. Sen har vi gjort minipepparkakshjärtan också. De blir bra att njuta av efter julmaten när vi ta kaffe. man är proppmätt och vill egentligen inte ha annat än smaken...

Nina Granmo said...

Du får gärna komma hit och baka!

Liljas Corner said...

Hoppsan hejsan, där ser man "vårt" torn på en av bilderna! Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det ser ok ut eller ej, men jag har sett fotografier på utsikten och den var super! Härliga bilder har du tagit.

Mums vad det ser gott ut allt som du bakat! Jag har bara bakat pepparkakor ännu. I min släkt, eller åtminstone hos farmor och mormor, måste man alltid smaka på alla sorter som finns på bordet. Helst ska man ta flera bitar också. Jag är så van med det att jag automatiskt går igenom allt fast jag skulle va hur mätt som helst. Men stackars maken, för honom är det en pina att besöka de söta och välmenande tanterna ;)

StrandviksVillan said...

Jag tror faktiskt skärgården är den finaste platsen att befinna sig på, oavsett årstid ;)
Mina barn har skrinnat här på isen idag! Själv var jag ute och samlade ris, släpade med stora sonens hjälp ett bord till framtrappan och pyntade det. Satte en minigran i en gammal tunna. Såg faktiskt en skymt av solen då! Den finns fortfarande, jeeeiii!

Mmmm... din pepparkaksdoft sprider sig ända hit :) Själv bakar jag aldrig såna, det finns ju så goda i butiken redan, hihi! Fast barnen brukar baka med mormor/farmor så visst finns här hembakade också.

Onsdag: can't wait!
Vi hörs om "arrangemangen"

Mjuka said...

Gillar också bakbilder!! Ser så mysigt ut!
Kram Malin

Louise said...

Härligt härligt med soliga bilder!! javisst är det kul att baka och fixa det tycker jag också. Inget skryt, inte alls. :O) Ha en skön vecka!

Stjärnor & Champagne said...

Godkväll kära Ingela...Saffran som är så gott, fy på dig hihi. Japp vem vet man kanske tappar minnet en dag, det har man ju ingen aning om. Nu har jag gjort knäck, blev precis klar pust.
Ha en skön kväll vännen/ Kram A

Tess på Tilda och Mamma said...

ÅHHH så härliga skärgårdsbilder, längtar till våran sjöbod på höga kusten. Blir först till påsk som vi kommer tillbaka till vårat drömställe. Ha en underbar start på veckan.
Kram Theres

Mina dagar said...

Sååå stämningsfulla bilder!!
Jag känner längtan till Österbotten när jag tittar på dom!

Fina burkar du stoppat peppisarna i!

Här i Stockholmstrakten är det lite pudervitt av snö på marken som kom i natt :) Man blir glad för det lilla:)

Teija said...

Aivan ihanat saaristolaiskuvat, todella kauniit! Toivon kovasti, että saataisiin pakkasia, jotta päästäisiin saaressa käymään..

Hih, meidän pitää Oskarin kanssa leipoa uudet piparit, edelliset on jo melkein nautittu :)

Iloista ja aurinkoista viikkoa toivotan!

Hans said...

Måste bara droppa en kommentar här angående "Liljas Corner" och hennes kommentar angående utsiktstornet, tornet påminner mig om de kyltorn man ser kring kraftvärmeverk och kärnkraftverk nere i mellaneuropa och associerar därför kanske inte direkt till ett naturhistoriskt världsarv.
Utsikten är säkert riktigt heijsan där uppifrån, kanske man ser ända till vår sommarstuga om klättrar dit upp :)

Evas Bloppis said...

Helt underbara bilder från skärgården .Att baka är inte jag så himla bra på men nåt enstaka bak fixar jag emellanåt .
Haha ja visst är det bra att dokumentera som du säger ( minnet )

Här har solen tittat fram .så vackert när det glittrar i snön

Ha en bra dag
Kram Ewa

Hanna said...

Nä, men det kan stressa en del andra... näädå, pepparkakorna är som tur redan bakade, av kottarna :)
Hade tänkt o koka lite knäck iallafall, så såg jag på senaste Leilas jul igår... snöbollarna såg ju så goda ut :D
Jotack! Kallt va ordet... fast egentligen e väl inte -9 speciellt kallt... men man e ju ovan. Och så va morgonens dagis-luciafirande utomhus! Höll på o frysa ihjäl...
Härliga skärgårdsbilder!!

Ha d gött!
Kram Hanna

RockMom said...

Vilka underbara fotografier. Man riktigt känner den där skärgårdsfriden :)

Odin said...

Här skall det bli pepparkaksbak i morgon för jag har fått degen gjord. Men det blir betydligt mindre mängd en det brukar. Familjen krymper och då måste väl oxå jag inse att det behövs mindre pepparkakor en tidigare.
Idag har solen också visat sig så trotts kylan har det varit en vacker dag.
Ha det gott i julstöket! kramisar

Lyckoslanten said...

Snabbt in och snusar på dina fina pepparkakor och håller med om att det är bra att man dokumenterar. Skryt är det aldrig tal om. Jag borde också dokumentera var jag lägger saker. Söker tjugo ljushållare som bäst... Ha det gott i kölden!

♥ Affi ♥ said...

Åh vilka vackra bilder! Bor du så där vackert? Tänk vad man saknar solen och ljuset. Men idag har vi snö här i Åkersberga och då blir det genast ljusare!

Min dotter mår sådär. Vi har varit hos läkaren en gång och "röntgat vanligt" och de kan inte se något konstigt. Tack och lov. Men vad är det för fel? Hon har ont. Det blir magnetröntgen inom kort. Jobbigt med oron. Den gör att jag inte har ork, och då blir de roliga jul-sysslorna till måsten. Usch vad gnällig jag låter nu!

Kramar

Nyanser av vitt said...

Hej vännen
Grattis! Du vann i min lilla utlottning. Maila din adress till nyanseravvitt@gmail.com så kommer sakerna på posten
Kram Agneta

Hanna said...

Hej igen!
Jaa du vann ju en tävling idag ändå, hos Agneta :D Grattis!!

Ha'de!
Kram Hanna

AkH said...

Vilka underbara bilder på skärgården, så vackert! Gott med pepparkakor! Ha en fin vecka!
Kram Anna-Karin
hemochting

Nilla Q said...

Vilka underbara vinterbilder!! Fantastiskt ljus...

Kram Pernilla

Helenas Hem -Om livet på landet said...

MEN vilka underbara bilder!!!

Brrrrr har ni haft -15 grader. Det är man inte direkt van vid nu. Idag hade vi -4 och jag fröööös! hahaha Hade klätt mej för dåligt också ska tilläggas.
KRAM

Heidi said...

Miten ihania talvisia kuvia saaristosta! Kivoja kuvia myös leipomuksista, piparin tuoksu leijailee melkein tänne saakka:)
Oikein mukavaa päivää sinulle!

Taina said...

Vilka suveräna bilder!!!

Kul att kunna dokumentera ifall minnet sviktar en dag och man kan lugnt gå tillbaka och titta hur det var. Om man då kommer ihåg hur man slår på en dator, vill säga...

KRAMAR!

Annika said...

Skären!!
Skären!!
OOOO, jag vill också ut på skären när det är vinter.
undrsar hur våra stugor mpr i Ledörssundet nu?
Mmmm...dina bilder av peppisar och julbak är så fina...
Kram!!

C. Tvillingmamma said...

Så vackra bilder!