Thursday 17 December 2009

Leveranser från norr och söder

De senaste dagarna har jag fått ta emot leveranser från både höger och vänster, norr och söder. Först hämtade Lilith en hel hög med kökshanddukar från Ikea i Haparanda, igår träffades Strandviksvillan och jag och hon kom med en julskylt som hon köpt till mig på Cosy Living i sin hemstad och idag kom en julklapp som innehöll en hel hög med betongfigurer på posten av Kamomilla. Stort tack till er alla goa vänner som hjälper till att fylla mina skåp, arbetsbänkar, bord och lådor. Tror ni maken uppskattar all påfyllning lika mycket som jag? Själv har maken idag fått en gjutjärnsgryta och tillbehör i julklapp av sin arbetsgivare, så visst bidrar vi med att fylla skåpen bägge två, var och en på sitt sätt.


Igår blev årets konjakstryffel tillverkad. Jag får lägga lås på burken de ligger i om jag vill det ska finnas några kvar om en vecka... fast å andra sidan - då har vi ju en massa annan julchoklad att vräka i oss, så kanske vi kan göra slut på dessa under tiden. Medan jag skriver detta puttrar surkålssoppan på spisen. En rykande varm och kryddig soppa passar alldeles ypperligt en dag då termometern visar minus 23 grader!

Konjakstryfflar

250 g choklad (helst med 70 % kakaohalt)
1 dl vispgrädde
1 msk mjukt smör
2 msk konjak
kakao att rulla tryffeln i

Hacka chokladen. Koka upp grädden, dra kastrullen av värmen och tillsätt chokladen. Rör smeten jämn. Tillsätt smör och konjak och blanda väl. Låt massan kallna ett par timmar i kylen eller en stund i ditt uterum i minus 23 graders kyla...
Rulla till tryfflar och rulla dem till slut i kakao.

21 comments:

♥ Affi ♥ said...

Recept på tryffeln, please!
Handdukarna från IKEA köpte jag med. Jag tänkte använda dem som servetter på julafton.
Kramis

♥ Affi ♥ said...

Glömde säga att jul-skylten var jättefin!
Hej hopp

C said...

Fin julskylt! Man borde ha ett stort förråd bredvid köket för att förvara allt i... Vi har rätt lite köksskåp, så vi har grejerna utspridda lite varstans. Det är så gott med egna tryfflar! Som tur är så är min sambo lite skeptisk, så jag får alla mina själv... Har bjudit lite åt släkten också, men än finns det kvar.
Jag hade heller aldrig vågat ta katt som allergiker tidigare, men J hade en katt redan när vi träffades och som tur var klarade jag av den katten. Är lite mer skeptisk hur det ska gå med denna...
Kram, C

Nilla Q said...

Det var ju en hel massa fina saker! Och tryffel som är så gott! Det har jag inte hunnit med än, men det ska bli...

Kram Pernilla

syssi said...

Du får njuta länge av julklappar när de börjar redan :) Tack för ett bra recep igen. Börjar använda bara Ingelas kokbok härefter.

Heidi said...

Ihana tryffeliohje, namnam.... Ja todella kaunis jul-kyltti :))

Taina said...

Mmmmmm doften sprider sig hit. Soppa och tryfflar. Nami,

Visst är det kul med paket? Jag är barnsligt förtjust i paket. När Maken frågar om jag vill ha något, säger jag bara Näääärå int behöver ja någe, typ. Men jag VILL ha och det vet han. Som tur är.

Ha en fin torsdag!

Kramar!!!

Karin Lindström said...

Goaste Ingela!

Vi får byta en del recept du och jag, det där måste jag bara prova. Passar min make perfekt som både gillar mörk choklad och cognac. Så fina bilder! Och så fina saker i paketen. Det är visst redan julafton hos er:)

Ha det så bra och på med raggsockorna. Fy så kallt ni har. Jag som klagar på åtta minus som vi har här:)

Många varma kramar
Karin

Anonymous said...

Oj vad mycket fint du hittar! Tryffel har jag aldrig någonsin provat på att göra..

Ha det bra!

Åsa

Liljas Corner said...

Men, va mycket fina saker! Är det julafton redan hos er?! ;)

Signe 1 said...

Men Ingela, har du gjort tryfflar oxå?? Du är helt otrolig, varför bor vi inte närmre varann?;-)
Se ser ljuvligt goda ut!!:-)

Kram Sofia

Kamomilla said...

-23??? Öu maj gad! Inte klokt så kallt. Vi tycker 13 räcker.. Köpte just ett oljebatteri till glasverandan, det är ett måste när det är som kallast. Eftersom det ändå är sällan, så gör vi inga permanenta lösningar dit.

Skönt att betongpållen kom helskinnad fram! Den kändes viktigast, även om den kanske inte ryms nånstans. ;) Men betong kan man ju ha ute :)

Jenny said...

Hej Ingela!
Oj, har ni -23 grader! Jag som tyckte vi hade det kallt med -8 idag, hihi!

Vilka fina saker, den där julskylten gillar jag!

Vad gott med tryffel:)

Ha en trevlig kväll,

kram Jenny

Stjärnor & Champagne said...

Uuuiiieeee Ingela vad mycket fint. Gillar JUL bokstäverna, I like vännen....

Kramkrma A

StrandviksVillan said...

Mums!
Bestämde nästan mig i går kväll då jag såg på Jamie Oliver att jag ska testa också. Men han sa att grädden inte får koka upp och hällde över den i en kall skål innan han smälte i chokladen, allt för att tryffeln inte skulle skära sig.

Kallt, jo!! Båda bakdörrarna på min bil var fastfrusna idag, kidsen fick lov att klättra över via framsätet, suck!
För tillfället har vi -19 grader.

Julfesten var riktigt fin och trevlig (förutom att E fick näsblod) och jag kände mig nog nätt i nya klänningen :)

Ha de!

Galleri MochB said...

Så bra med en massa bloggvänner runtom i landet :O) Tror jag skrivit det förr, men det tål att upprepas... Surkål... hmmm, alltså inte mmm utan hmmm ;O)
Skön helg! Kram Mia

Livet på Vestergård said...

Visst behöver man lite påfyllning iland! Julskylten var så fin så nu känner jag att jag borde ta ett besök till cosy living snart. Sist jag var där gick jag hur länge som helst och bara tittade, nåja jag tror jag plockade med mig en hel del också, för det fanns hur mycket fint som helst.
Ha en bra dag!
Kram Kicki

Louise said...

Oj så mycket fint du visar upp! tryffelreceptet borde jag testa. Alla som kommer till oss på julaftonen gillar choko och conjac så då borde väl detta vara en oslagbar kombination!
Ha det bra i vinterkylan!

Evas Bloppis said...

Åh tryffel brukar vara tradition på Julen .Får alltid ett fint inslaget paket med dessa läckerheter . Fy vad kallt ni hade det igår .Här var det runt 8 det räcker bra det

Kram Ewa

Hanna said...

Haha, gäller att inte vara skrockfull om man bor på nummer 666 :) Ja det är tur att vi oxå redan har siffror på huset (222 :)), och att den blåa färgen inte riktigt skulle passa hos oss, annars hade jag ju velat vara med i tävlingen själv :D
Tack för tryffelreceptet!
Tryffel har jag inte gjort i år... gjorde kaffetryffel ifjol, mums... konjak har vi inte... eller jo det har vi visst, haha! men tror jag tar lite baileys i istället, överraska maken med ännu mera julgodis :P
Ikea-handdukarna finns alltså fortfarande? Har sett att flera köpt såna... hittar man dom på fyndavdelningen eller textil??? Vill oxå ha såna :D
Så himla mycket fint du fått hemlevererat! Och fina vinterbilder med, en blå skylt på erat hus hade ju passat bra :)

Kram kram!
Hanna

Mina dagar said...

Jag visst är det fullt i skåpen men jag skulle inte ha något emot att fylla dom med dom fina sakerna som du har fått!

Nu ska här slås in paket!
Tar alltid längre tid än jag tror...

He en härlig vinterdag!
/Eva