Friday 18 December 2009

Soppa och pynt

Den kanske inte låter god, men ännu har jag inte serverat surkålssoppa till någon som inte skulle ha gillat den. Soppan har alltid hört till äldre sonens favoriträtter. En gång skickade han till och med en teckning på soppan till Bolibompa när programledaren ville att kidsen skulle skicka bilder på sina favoriträtter till programmet. Förutom surkål innehåller soppan lök, nötfärs och två flaskor chilisås och med sådana ingredienser kan soppan inte bli annat än god, eller hur?
Jag har glömt att visa julgranspyntet jag hittade i svärmors hus förra helgen. Bara lådan som en del av julgransprydnaderna ligger i gjorde mig överförtjust. Inne i lådan finns en del gamla fåglar i tunntunt glas. Maken säger att en av fåglarna är från förra seklets början, resten är från mitten av seklet. I en annan låda fanns en massa gamla kulor, också de i skört glas. De är ju lite färggranna för min smak, men familjen vill gärna ha lite blingbling i granen, så vi får se hur det blir imorgon när granen ska kläs. Förra året fick jag min vilja igenom, så kanske det är herrarnas tur i år.


18 comments:

Anna-Malin said...

Åh, vilken skatt....
Både kulor och fåglar hade fått flytta in här, med färg och allt ;)

Surkålssoppa är nytt för mig, men smakar säkert mums...

Jo, mamma berättade att det tog en stund innnan pappa fått tillbaka en normal andning. Kul så här i efterhand men lagom roligt i stunden....*L*

Ha en härlig helg!!

Kram
Anna-Malin

Lyckoslanten said...

Litet komiskt och ovanligt det där med sonens favoriträtt, men jag tror dig på alla plan.
Nostalgi när jag ser de där julgransprydnaderna. Dem ska du vårda ömt!
Ha en skön helg! ♥

Vekarus said...

Meidän anopin kätköistä ei löytynyt ihan noin ihania koristeita, valitettavasti.

Mukavaa viikonloppua koko perheelle!

Liljas Corner said...

Vilken alldeles underbar förpackning, och pyntet är inte helt dumt heller. Jag tycker du ska låta herrarna få igenom sin vilja i år :)

Ha en skön helg!

Livet på Vestergård said...

Å jag känner igen nästan allt det där julgranspyntet från både min mormors och farmors granar när jag var liten :)
Ha en mysig fredagkväll!
Kram Kicki

Evas Bloppis said...

Den soppan verkar spännande och god .
Åhh såna där söta fåglar .kommer ihåg dem som liten i mormors gran

Kram Ewa

Hanna said...

Åh, nu kommer jag ihåg farmors gran! Hon hade såna där fåglar o kulor... fint så man fick bara titta :) vilken nostalgitripp :D
Snygg Sisu-låda! Såna va det inte heller igår man åt...
Tycker soppan verkar god!

Jag håller tummarna att d finns såna handdukar kvar här i S-vall då... ska dit imorrn o kolla ;)

Kramkram Hanna

Galleri MochB said...

Minns att min mormor hade precis samma julpynt, tyvärr har mycket av det gått i kras... Jättefint! Ta väl vara på det.
Och surkålssoppa...hmmm ;O)

syssi said...

Sådana fåglar hade mormor å morfar i granen å liknande kulor, nostalgitripp:) Soppan låter ju intressant.

Loa said...

Vilka underbar skatt du hittat! Sådana fina fynd vill jag oxå göra.

Surkålssoppa låter inte särskilt gott, men man ska ju inet säga förrän man smakat.

Ha en trevlig helg!

Träningsvärk Med Jeanette said...

Vilket vackert pynt!!

Ha en sköön helg

Kram Jeanette

Funccis said...

Oj så vackra dom ändå är! Dom påminner mej om min egen barndom. Länge hade vi kvar av dessa sköra gamla julgransbollar men i någor skede har dom tappats bort. Antagligen då mina föräldrar flyttade in till stan på 80-talet. Så var försiktig med dom, dina barnbarn kommer att älska dom ännu mera! Trevlig Juletid från hjärtat!

Nyanser av vitt said...

Hej Ingela
Imorse skedde det...ja jag postade äntligen din vinst. Får be om ursäkt för att det dröjt så länge
Ha en fortsatt fin helg
Kramis

Signe 1 said...

Superfint pynt du visar, jättefina kulor!!:-)

Soppan lät annorlunda men god, är väldigt förtjust i soppor, så...hihi.

Ha en fin lördag!

Kram Sofia

Jenny said...

Hej Ingela!
Jag tycker faktiskt att surkålssoppan låter jättegod:)
Fnissade lite när jag läste att sonen skickat in en teckning till Bolibompa på soppan, hihi!


Åh vilket vackert julpynt!! Såna där fåglar hade vi i granen när vi var små, mamma hade fått ärva några av sin mormor:)
Kul att se den gamla asken oxå, såna där karameller minns jag från våra Finlandsresor i barndomen!

Ha en mysig helg Vännen!

kram Jenny

Penni ja Lilli said...

Moikka,
täällähän näyttää ihan uudelta ja tosi kivalta. Mitä ihmettä...
Mutta minne on kadonnut teidän hieno Who-perhepotretti?
Oikein mukavaa Joulunaikaa myös teidän perheelle!!!
Minna

Kamomilla said...

Oj jösses ändå, en sån skatt!!!!!!
*avis*

Tack snälla vännen för paketet som anlände idag, vilket handarbete!!!! Kan nog förstå att du brutit av en och annan virknål...

Lilla huset på prärien said...

Vilka underbara gamla julgranskulor! De där fåglarna är ju helt bedårande!!

Önskar dig en riktigt härlig jul!

Kram Jenny