Saturday 12 December 2009

Julbak, part three

När man blivit tappad på närmare en halv liter blod rekommenderas man inte motionera mera den dagen, så det blev ingen stavgång på torsdag kväll heller, utan mera sockerbagaraktiviteter i stället. Julens kaffebord ska ju digna av godsaker även om ingen orkar äta. Det kallas visst skådebröd ;-) Lyckligtvis har vi en i huset som firar födelsedag i januari, så senast då blir det fart på bakverksätandet. Här ståtar mina småbröd på ett kakfat nyligen köpt på CM för en billig penning.



Det är länge sedan jag plitat ner ett recept, så här kommer ett på vitchoklad- och dadelkakorna.

Rör 200 g mjukt smör med 2,5 dl socker.
Tillsätt två ägg, ett i taget.
Blanda 4,5 dl vetemjöl med 2,5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver och 0,5 tsk salt och rör ner i smeten.
Hacka 2 dl torkade dadlar och 150 g vitchoklad och blanda i.

Klicka ut smeten på bakpappersklädd plåt (inte för nära varandra) med hjälp av två skedar .
Grädda i 225 grader ca 10 minuter.


Idag har vi varit en sväng ut till skärgården till vårt privata loppis. Dagens skörd var en del gammalt julgranspynt. Den som lever får se. Jag önskar er alla en mysig lördagskväll. Vi tänkte maratontitta på julfilmer. Hoppas åtminstone en del av ynglen vill hänga på, det blir så mycket trevligare då.

15 comments:

Vekarus said...

Kylläpä oli taas tunnelmallisia kuvia! Mukavaa leffailtaa!

RockMom said...

trevlig filmkväll

Lyckoslanten said...

Va snyggt det ser ut med det mörka mot det vita kakfatet. Det behöver inte alltid vara ljust ute för att fånga det speciella, snarare tvärtom i det här fallet. Du är en skicklig fotograf! Låter mysigt med filmkväll. Jag ska leka pennfäktare. ♥

Signe 1 said...

Jaha, här skulle jag ju aldrig gått in märker jag, hihi... Är såå sugen på nåt just nu så du läskar verkligen!!:-)

Ha en fin filmkväll, kram Sofia

syssi said...

Tack för ett fint recetpt, skall definitivt testas. Loppis e kul. Njut av filmerna:)

Kamomilla said...

Låter gott, men undrar hur det går med min lchf.... hehe. Och idag blev det både jultårtor och glögg på marknaen- nåt annat fanns inte att få..

Fina bilder. trots mörkret.
Trevlig tredje advent! :)

Stjärnor & Champagne said...

Hallå vännen...Jag är verkligen en kass bloggvän just nu, missat massor hos dig. Den kudden känner jag igen hihi. Dom är sååå fina. Kakorna ser hur smarriga ut som helst. Jag är blodgivare, har bara ett litet uppehåll eftersom jag inte har mått så bra själv ett tag.
Ha en skön kväll...

Kram till dig Anne

Jenny said...

Hej Vännen!
Åh vilka fina foton, det ser så mysigt o ombonat ut där med stjärnorna som lyser i fönstret:)

Vilka smarriga kakor o ett sånt utsökt fat de står på!

Filmkväll låter mysigt, fick ni med er "ynglen"? Hihi!

Kraam Jenny

Hanna said...

Vad du bakar och står i :)
De såg delikata ut!
Fatet va jättefint!
Och vad mysigt med julfilmsmaraton!

Ha d gott!
Kram Hanna

Nicole said...

Lät gott med vitchoklad med dadlarna, mmm kanske man skulle prova...
Så bra att din bokstav dök upp. Bruar ta skruv då man sätter en mailkopia åt kunden ;).
Trevlig luciadag!

Anonymous said...

Ser väldans gott ut! Gillar stjärnorna i fönstret :) Vackert med så många uddar.

Privat loppis vore inte fel!

Åsa

Annika said...

Fint! Och vad mysigt med gammalt pynt!
Julfilmsmaration låter suerkul. Vad blev det för filmer?
Kram!!

StrandviksVillan said...

Men oj så fina bilder du fått i mörkret! Du måste ha använt stativ?
Och OJ igen! För det där fatet liknar väldans mycket mina två vita favoritfat, inköpta i somras på ett annat ställe!! Måste gå och kolla in det där på CM :)

Tackar för receptet, låter som något jag skulle gilla!

Ha ett fint slut på helgen!
Kram-kram!

Livet på Vestergård said...

Vad du bakar o står i :)
I går bakade faktiskt jag också men det blev inget sött. Jag bakade limpor och så provade jag på knäckebröd för första gången.
Ha en skön luciakväll!

Taina said...

Själv har jag inte bakat så mycket än. Det blir nog till helgen. Men då blir det mest godis, typ knäck och kola. Ska ge mig på pumpkin bread som jag tyckte smakade som mjuk pepparkaka. Fick ett recept från dagiset. SÅ gott!

KRAMAR