Saturday 19 December 2009

Snart är det jul

Det är inte bara på lönedagen jag är glad över att maken har ett jobb, utan också den dagen han kommer hem och presenterar årets julklapp skänkt av arbetsgivaren. I förrgår om kvällen fick jag packa upp en stor låda som innehöll en gjutjärnsgryta, en skärbräda i bambu, två grytvantar och en kockkniv. Firman fyller 120 år i år, så de har slagit på stortrumman och satsat ordentligt denna jul. Ingen är gladare än materialisthustrun I. Problemet är bara att kastrullskåpet är fyllt till brädden, så nu blir det att antingen försöka möblera om eller att förpassa någon av de gamla kastrullerna till återvinning.

Titta Kamomilla, dalahästen gjorde sig direkt hemmastadd och flyttade in nära nissarna.
Nu är julklapparna inslagna och julgranen klädd i det alegniska hushållet. Bara lite städning och matfix kvar och vi är redo för den stora dagen!

21 comments:

Hannasvirrvarr said...

Herregud, vilken firmajulklapp. Inte illa! :)

Och vad ljuvliga julpynt i förra inlägget. Det är något så attraktivt med gamla, sköra grejer. Man riktigt känner historiens vingslag :) Sådär att man tycker de är fina fast man annars kanske inte är helsåld på färg och bling bling.

Ha en skön helg!

Jenny said...

Hej Ingela!
Wow,vilka fina julklappar Mr Alegni fick av arbetsgivaren!

Den där grytan är en riktigt klassiker ju, min fd svärmor hade en sån som hon gjorde sin goda finska kålsoppa i:)

Ha en trevlig kväll Vännen!

Jag och Hönsbaronen ska snart iväg på 40-årskalas:)

Kram Jenny

Dojle74 said...

Grytor är tydligen populära, vi fick också en gryta hörde jag av jobbkompisaran, tänkte dock vänta med att öppna min till julafton =)

C said...

Vilken fin firmajulklapp! Min sambo har egen firma, så han får ingen julklapp alls... Jag får julklapp från mitt jobb, men vet inte vad än.

Ha en skön lördagskväll!

Kram, C

Lyckoslanten said...

Men nu tycker jag väl allt att du är aningen väl förberedd med gjutjärnsgryta och allt det andra! Vad ska du hitta på de resterande dagarna? Nåja, du kan ju alltid slänga upp benen och dricka glögg med din käraste. Det är dig väl unnat! ♥

syssi said...

Jösses va härlig gryta å även de andra julklapparna. Här e allt åxå fixat å klart, golvena städade i dag å ny matta på golvet. Snart bastu å sen e de bara att i lugn å ro vänta på julen:)

Signe 1 said...

Jisses vilken fin present maken har fått, förstår att du är mer än nöjd!!:-)

Ja snart börjar det likna nåt här hemma oxå, fniss...

Ha en fin kväll söta du!

Kram Sofia

Karin Lindström said...

Hej Jenny!

Vilken julklapp, den hade jag också blivit glad åt. Grytan är jättesnygg, ja det andra också! Hos oss blir det inte mycket sådant, vi är egna företagare båda två!

Tänk att du hittade det fina pyntet hos svärmor. Jag skulle gärna ha dem i granen, älskar gammla kulor etc.

Din soppa låter jättespännande, jag hoppades på att du skulle skriva receptet. Jag ska absolut prova det.

Det låter verkligen som ni är i fas med julen. Klapparna klara och inslagna och granen ska kläs. Jag har inte slagit in en ända julklapp än. Idag började jag istället putsa fönster. Jag agerar verkligen helt irrationellt när jag blir stressad *skrattar*.

Nu ska vi till goda vänner på middag! Det är i grannbyn 500 m bort, perfekt. När man bor på landet så är man alltid van att köra till allt.

Ha en fortsatt mysig kväll!
Många kramar
Karin

Odin said...

Det var en riktigt fin firma julklapp som nog inte vem som hälst får. Härligt med firmor som tänker på sina anställda när de firar sina 120 år.
Här är ännu några klappar under tillverkning och oxå några kvar att smälla in. Städningen är inte heller klar och granen är inte alls klädd, men jag hoppas allt är klart till julafton.

anna of sweden said...

Vilken perfekt julklapp som maken kom hem med.

Det är en av sakerna jag saknar med att inte jobba - alla julklappar jag brukade få av leverantörer ... ;)

Evas Bloppis said...

Vi hade det toppen idag .magen är snart sprick färdig =) . Så fina julklappar av firman .Här fick man ett löneavdrag =( eller rättare sagt alla vi som jobbar på samma ställe .
Ha en bra kväll
Ewa

Sanna said...

Jösses vilken julklapp din man fick!!Sambon får varje år en stor 5kg skinka (men tex jag äter ingen skinka). Själv brukar jag inte få några julklappar från jobbet.

Ha en trevlig lördagskväll!

Kram Sanna

Livet på Vestergård said...

Mmm, är det inte skönt att allt börjar var klart. Jag har fått en hel del gjort i dag och det har dessutom varit riktigt roligt att städa,baka,göra julgodis och slå in julklappar.
Verkligen fin gryta mannen fick!
Ha en bra fjärde advent.
Kram Kicki

StrandviksVillan said...

Det var minsann ingen dålig julklapp det inte!!
Och nu förstår jag att din man är så språkkunnig ;)

Hästen passar så bra till din samling!

Låter skönt att ha så klart, inte för att jag har mycket kvar heller, men jag ska ändå jobba 3 och en halv dag ännu innan jag får julledigt. Imorrn ska jag slå in alla paketen, har jag tänkt. Det brukar ta en bra stund...

Ha en riktigt fin fjärde advent raring!

Kamomilla said...

Jösses!! De är inte billiga de där!!!mamma har en röd emaljerad, som hon lovat att jag får ärva!! Me like!

Vad roligt att pålle fick plats!

Kamomilla said...

Å så sku jag tillägga att vi fick ett handstöpt ljus till firmajulklapp...

Stjärnor & Champagne said...

Hoho Ingela...Är du redan klar med klapparna!!!! Attans vad alla är duktiga, men inte jag inte...Grytan är superfin. Ja du får väl trycka in den någonstans eller slänga ut något. In med något nytt och ut med något gammalt hihi...

Kram Anne

Louise said...

Vilken firmajulklapp!!! Kanske man borde byta jobb?? För egen del blev det en kopp kaffe och en jultårta :O) Mamma hade en likadan fastän röd emaljerad - och hon använder den nog ännu ibland men träskaftet saknas...

trollmor said...

Vad härligt det låter. Sa just till min gubbe igår att tänk om man fick vara ledig december och bara vara hemma och pynta pyssla baka och göra det mysigt till jul.
Fin gryta.Vi köpte till oss själva häromdagen vår egen julklapp.
Ska visa den någon dag i ett inlägg.
Ha en fin söndag
kram ewa

Pink and white dreams said...

Hejsan

tack för påhälsning hos mig.

Vilken fin gryta din man fått! Wau, nu blir det gryträtter hos familjen Alegni de nästa två månaderna. =)

Skön helg!

Sabi

Teija said...

Pitääpä vielä tähänkin kommentoida, että huhhuh mikä firmalahja!! :)