Sunday 27 December 2009

Nu är glada julen slut

Det var den julen. Skönt att få vara ledig ännu en dag så att magen får vila efter det höga chokladintaget. Tänk att man aldrig lär sig att hålla låg profil runt godisskålen. Varje år bestämmer jag mig för att bli förståndigare till nästa jul, men ändå är det samma visa år efter år. Nästa år ska jag inte köpa hem någon choklad alls. Jag lovar...

Lagom till jul började vårt lingonris blomma:

Inte många foton alls blev tagna hos oss under julhelgen, för den yngre generationen tycker att kameror överlag är störande objekt. För att inte förstöra stämningen alltför mycket, har jag låtit kameran vila. Några snapshots hann jag ändå ta innan måttet var rågat.

Här äts det gröt till lunch på julaftonen.


På eftermiddagen står parfotografering på programmet ;-)




Årets julmat finns inte förevigad på bild, men så här såg menyn ut. Vi äter samma mat i fyra, fem dagar, eller tills pytsorna blir tomma.

Gravlax
Kallrökt lax
Citron- och smetanasill
Lökströmming
Vitlöksströmming
Curry- och äppelströmming

Sillsallad
Italiensk sallad

Kokt tunga
Rökt skinka
Gråsaltad skinka
Leverpaté
Köttbullar

Kålrotslåda
Morotslåda

Kokt potatis

Ostar
Jullimpa
Rågbröd

Svagdricka
Julmust
Vatten

Julaftonens sista bild föreställer två stycken mätta söner. Julklappsutdelningen blev inte heller förevigad detta år. Allt har sin tid.

32 comments:

Hannasvirrvarr said...

Julhelgen börjar vara över jo, men snö kommer det bara mera av så nu får vi njuta av en riktig vinter (om man tycker om vinter förstås).

Va roligt med parfotografering :)

LenaEva said...

vilka fina par-bilder! <3

A home far away said...

Ser ut som om ni har haft en fin jul! GOD FORTSÄTTNING!
Kram Gunilla i Singapore

Lyckoslanten said...

Va' trevligt! Här fotograferades det vilt när det kommer till brödrafoton. Just nu borde jag stå vid spisen och förbereda ännu en middag. Det blir inte julmat. Ha en skön dag med magvila! ♥ Ann-Lis

Vekarus said...

Ihanat pari kuvat!

Signe 1 said...

Hej söta du! Vad kul att få se dig och din familj, vad fina ni är! Sönerna ser nästan ut som tvillingar;-). Önskar dig en härlig söndag kära bloggis! Kram Sofia

Livingroom said...

Go fortsättning på detta år. Hoppas du och din familj haft en fin jul... Med magarna fulla går man på jobb igen i morgon. Helt kul fast visst skulle det kunna få bli en sovmorgon med...
Menyn såg super ut. Fina foton....
Ha det så bra,
Lotta

Anonymous said...

Vilka härliga bilder! Det kommer ju mera festligehter om bara några dagar då nyårshelgen tar vid så vi myser vidare, eller hur!

Åsa

syssi said...

Tur att de tar slut, kanske man har en chans å hitta midjan efter en tid ;) Härliga bilder fick du ändå.

Louise said...

Här är en annan bloggare som har väldigt svårt för att lämna godisbordet (ja varför ska man ordna med ett godisbord när man är storkonsument förresten??)ifred... Roligt med parfotografering!

Hanna said...

Trevliga parbilder :)
Här har det inte heller blivit så mycket fotande, datorn som finns här har inget redigeringsprogram så jag har inte kunnat göra nåt inlägg av de få kort jag knäppt...
Men julen är inte slut för våran del, släkt från Finland kom idag... så det blir julbord med drygt 20 pers snart, phu!

Ha d gott!
Kram Hanna

Skogsdoft & havsbris said...

Låg profil runt godisskålen verkar näst intill omöjligt... Tyvärr! Att man aldrig lär sig... Eller kan hålla sig! ;)
Fina bilder har ni fått i alla fall! Blev inga foton alls för vår del, av någon konstig anledning... Nå, kanske kameran tyckte det var skönt att få vila lite mellan varven också! ;D
Er meny låter smaskens... Våra julbord bjöd inte alls på lika många godsaker, men nog har vi stoppat i oss alldeles tillräckligt ändå...
Ha det så bra!

Livet på Vestergård said...

Vilka härliga parbilder!
Ni har också haft en god jul ser jag, ( inte på fotona, utan i texten ) men visst måste man få njuta av allt det goda över julen :)
Ha det bra. Kram Kicki

Nyanser av vitt said...

Hej vännen
Vad lika dina killar är den snygga tjejen på ett av korten....
Javisst är det vackert hjärtat. Kul att du har ett nästan likadant.
Vaddå choklad...förstår inte vad du pratar om :O)
Sköt om dig
Kram

Jenny said...

Hej Vännen!
Åh vad söta ni är allihopa i Alegnifamiljen!!

(Kul att få se dig oxå Ingela;))

Vad mycket gott ni åt, men du..kokt tunga??? Låter kanske inte såå aptitligt om du frågar mig, hihi! ;)

Ha en trevlig söndagkväll!

kraam Jenny

StrandviksVillan said...

Hej du sköna!

Oj vilken meny! Nu blir jag ju hungrig...
Fina foton av er!! Vi har nästan inga av mannen och mig tillsammans :(

Idag har vi legat i plurret på badinrättningen i er stad :) Härligt!
Just nu morrar jag då inte installationen av programmen till nya kameran funkar!?!?!
Fattar inte?? Måste jag flytta över minneskortet till gamla kameran igen nu då?

Ha det bra! Imorrn e det jobb igen.

Unknown said...

Ser ut som om ni haft en bra jul! Det var lika här också-glömde helt av att föreviga julen med bilder. Men äldsta sonen tog lite bilder i alla fall. Ha en bra fortsättning! Kram Lenita

♥ Fyra årstider said...

Vad härligt att få ha sina nära och kära hos sig.
Kram Lotta

Lantliga drömmar said...

Hallå! Kul att se att fler än jag inte kan hålla sig borta från julgodiset, är banne mig helt omöjligt ! Hi,hi. Nilla

Liljas Corner said...

Fina parbilder :) Får man säga att du har söta söner? ;)
Här har julen varit ett enda runt-körande som vanligt, men det är alltid trevligt att träffa tjocka släkten och vänner. I kombination med allt för mycket god mat blir det en oslagbar kombination!

För mig kallar jobbet imorgon *stooor suck* Bara att bita ihop, snart är det nyårsafton!
Ha en bra vecka!

Nilla Q said...

Hej Vännen!

Du verkar ändå ha hunnit fota en hel del ;)Vad kul att få se bilder på familjen!

Jag höll på tills det lät "men MAMMA, vi vill äta nu!!" och sen fick jag lägga av...

Kram Pernilla

Anna-Malin said...

Åh, så mysigt ni haft det!!

Jag tillhör den "lyckliga" skaran som inte tycker om choklad. Men du ska inte tro att jag är särskilt mager för det.....*L*
Jag kompenserar det med en maaaassa
annat....hmmmm....

God Fortsättning!!

Kram
Anna-Malin

Vekarus said...

Ihana syy lomailla hieman lisää :-)

Mina dagar said...

Det var en bra mycket bra idé att inte köpa hem någon godis alls!!!!!

Sambon får så många korgar från olika kunder och i dom ligger det en jä...a massa gott, tyvärr!

Hoppas ni har hafte en härlig jul!
/Eva

Odin said...

Vilka härliga foton du fått av familjen ändå! Här blev det inte många foton av julen heller i år eftersom bästa foto objektet inte va här, barnbarnet alltså.
För mycket mat och för litet motion har det blivit här. Nu regnar det så då kan man ju alltid skylla ifrån sig på vädret. Nej, jag borde verkligen rycka upp mig och ta en promenad.
Ha det gott och njut av livet! kram

Lallis - liv och leverne said...

Så kul att se bilderna:)
kram Lallis

Sanna said...

Så fina ni är! Vilka fina parbilder! Oj vilken meny- det lät ju gott!
Kram Sanna

AkH said...

God fortsättning, vilken härlig jul ni verkar ha haft! Välkommen in till min blogg och delta i min utlottning som startat ikväll!
Må gott! Anna-Karin
hemochting

Christoffer said...

Fina bilder, gillade lingonriset och fotot på dig och mannen.

Unknown said...

Hej
Vilka presenter maken kom hem med, gjutjärnsgrytan, en sån står högst på min önskelista. Den är så fin, jag skulle ha den ståendes framme.

Besök gärna mina två bloggar;
https://vindsromantik.blogspot.com
www.magsromantiskasmycken.blogspot.com

Nu ska jag fortsätta botanisera på din underbara blogg.
Många Kramar
/Maggan

trollmor said...

Visst måste vi få unna oss lite extra på julen. Ät choklad och annat med gott samvete.
Sedan får man ta nya tag.
Fina bilder.
Kramis ewa

Annika said...

VAD kul att se bildre på er alla i din fina familj!!
OCH vilket härligt julbord. MUMS!!!!
Blir hungrig!!
Kram!!