Thursday 10 December 2009

Hb 155

Idag var det dags för blodgivning. Med ett hemoglobinvärde på 155 är det bra att tappa ur lite blod emellanåt. Jag skulle väl inte ens klara dopningstestet om jag var skidåkerska. utan närmast bli kategoriserad som skidåkare, åtminstone utifrån hb-värdet.

Det var min 18:e blodgivningsgång idag. Som belöning har jag förärat mig ett nytt kuddfodral från C'est la vie Home. Kudden kom visserligen redan förra veckan, men det finns väl ingen lag som säger att belöningen inte kan komma före själva prestationen, eller?

Ni där ute som är experter på det mesta - är det något fel på mina hyacinter när de inte vill slå ut? I stället har mossan börjat växa och blomma! Gröna fingrar har jag aldrig haft, men mossiga är de tydligen. Nåja, något måste man ju vara bra på. På bordet ser ni min nya löpare som följde hem från Hem(sk)tex igår. Två dukar till priset av en - vem kan motstå ett sådant erbjudande? Tja, förmodligen både en och annan. Sällan jag, dock.

21 comments:

Dojle74 said...

Sist jag mätte hade jag 169 så dit for min idrottsliga karriär ;-P

alegni said...

dojle > fast 169 är väl rätt schyst för en karl, eller?

Skogsdoft & havsbris said...

Klart man måste belöna sig själv efter en sån god gärning! Må då vara att belöningen kom lite på förhand... ;) Själv skulle jag aldrig klara av att donera blod, hatar att bli stucken...
Löparen passar jättebra på bordet! Kanske jag borde ha köpt en jag också? Men jag var tydligen bättre på det där att stå emot än du var igår, haha! ;)
Det gröna i min inläggning är persilja, och kapris.

Anna-Malin said...

hi hi nu fick jag ett gott skratt.... hemsktex....
kunde inte sagt det bättre själv...;)

beundrar er som ger blod.....

kram!!

(nu har jag ätit en för dig också.....) *L*

Dojle74 said...

Det är schyst men jag tror gränsen går vid 170 för män, har man högre än det i en skidtävling blir man diskad...

syssi said...

Undrar vad du dopar dej med;) Inga gröna fingrar här till hjälp. Löparna e jättefina, förstår att du inte hade motståndskraft:)

Lyckoslanten said...

Sådana höjder når jag nog inte när det gäller mitt hb. Jag är glad att jag har något alls. Duken är jättefin där och hyacinterna lär väl bli ännu vackrare till jul! ♥

Hannasvirrvarr said...

Haha, komiskt att mossan börjar växa men inte hyacinten. Några tips har jag verkligen inte för om man tittar på blommorna hemma hos mig så är mina fingrar bruna, inte gröna ;)

Det var fina löpare, vid Hemtex finns mycket som är svårt att motstå. Speciellt nu till jul tycker jag de haft mycket fint.

Trevlig helg!
Kram Hanna

Teija said...

Sinulla on kunnioitettava harrastus! Itse en valitettavasti pysty verta luovuttamaan! (Tavalliset labrajututkin hoidetaan vaakatasossa, alkaa pyörryttää.. :/ )

Hih, hassu sammal! :)

Liljas Corner said...

Mossan har tydligen fått vårkänslor! *fniss*
Jag har för lågt Hb för att få ge blod... Å ena sidan är det synd att jag inte kan göra den goda gärningen, å andra sidan känns det rätt skönt att jag slipper ;) Som tur finns det goda människor som du som ger blod istället!

Ha en skön helg!

Lantliga drömmar said...

Belöningar kan man inte få för mycket av. Nilla

Jenny said...

Hej Ingela!
Klart du ska ha en belöning efter att ha givit blod! :)

Vilken snygg kudde!

Har tyvärr ingen koll på ickeblommande hyacinter..skumt att mossan blommar!?

Ha en härlig fredag Vännen!

kraam Jenny

Livet på Vestergård said...

Länge sen jag fått mitt Hb mätt sist men det brukar vara i den lägre ändan.
Var glad att du har dina hyacinter kvar, kanske de sparar sig till jul:)
Snygg löpare, jag höll också i den i lördags :) Ha det bra!

StrandviksVillan said...

Mitt hb brukar också vara högt, ett tecken på att jag dricker för lite, har jag för mig...
Har bara gett blod en gång, då tänkte jag svimma eftersom jag har så långt blodtryck och det föll hastigt. Men jag ska nog göra om det ändå nån gång.

Vilken fiiiin kudde!! Har sett dom tillhörande gardinerna, dom är också helt super. Klart man ska ha en belöning för en sån välgörning ;)

Ojojoj så fina saker jag köpte idag, hemskt egentligen hur lycklig man kan bli av materiella saker... :S

Ha det gött!

Kamomilla said...

155? Jösses ändå!!!
Jag som inte kommer över 130 ens..

Anonymous said...

Fin medmänsklig gest att ge blod! Hör till dedär kvinnsen som knappt kommer upp till 110, så det kommer inte på fråga med blodgivning. Jag behöver allt jag har själv :)

Åsa

~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Bra gort att donera..det behövs..själv har jag för lite..b12 brist..så jag får behålla de droppar jag har;))

Kramis ♥

Hans said...

Blodgivning är väl nog en bättre metod än plasmaexpander typ HemoHes för att hålla Hb i styr... :)
Tyvärr är jag diskvalificerad pga min medicinering med Salazoprin, mitt blod kunde ta livet av nån som är alergisk mot Sulfapreparat. :(
Till råka på allt är jag AB och det finns det inte så mycket av.

Hans said...

...inte kan jag ju skriva och stava rätt heller, "Salazopyrin" och "allergisk" ska det ju stå där!
Fnff...!

Taina said...

Wow! 155 är inte illa. Själv har jag ganska lågt...har ätit järntabletter och fått sprutor men det förblir lågt iaf.

Om du får bra svar på hyacinterna så hoppas jag på bra svar på julstjärnor!!! Mina ser för j*vliga ut efter ett par veckor redan. Suck.

Kramar

anna of sweden said...

Haha. Jag läste lite slarvigt och trodde först att du fått kuddfodralet på blodgivningscentralen. Det hade varit något det! :) Snyggt var det i varje fall.

Trevlig helg från Amerikat!