Tuesday 15 December 2009

Julbak, part five

I helgen läste jag hos goa Karin om en kryddig kakaoblandning hon gjort själv. Jag ska ju för det mesta testa allt, så även denna blandning även om vi inte dricker varm choklad särskilt ofta hemma hos oss. För att förhindra att aromerna flyr ur blandningen innan vi hinner använda upp dem, tänkte jag att jag borde göra något annat av den. Mamma var här och föreslog en kaka. Sagt och gjort, igår kväll rörde jag så ihop lite fler ingredienser, och det resulterade i två stycken fina och riktigt mörka chokladkakor. Vi kunde ju inte låta bli att smaka på den ena, och den fick höga poäng av hela familjen så julig och god som den smakade. Här får ni receptet på Karins och Ingelas chokladkaka:

Karins kryddblandning:
125 g kakao
75 g rårörsocker
1 msk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk vaniljsocker

Kaksmet:
Vispa 2 dl socker med 150 g smör. Tillsätt 2 ägg, ett i taget. Blanda kryddblandningen med 2 dl mjöl och 1 tsk bakpulver och rör ner i smeten varvat med 0,75 dl mjölk. Häll smeten i smord och bröad form och grädda i 175 grader. Mina två kakor var i ugnen ca 45 minuter.

21 comments:

Nyanser av vitt said...

Hej
Men tack för att du deltar iallafall.Du har ju faktiskt samma chans som alla andra. Jag såg också Karins blandning. Ska nog också prova den.
Ha en fin dag. Ditt paket är packat och blir förhoppningsvis postat idag.
KRAM

StrandviksVillan said...

Borde absolut testas!
Idag köpte jag dadlar och vitchoklad, omutifallatt jag får för mig att göra ditt kakrecept tidigare :)
Nu måste jag börja skriva en shoppinglista ;)

Teija said...

Herkullisia leipomuksia leipomusten perään.. Tää ohje vaikuttaa yksinkertaselta, pitäiskin kokeilla?

Sulonen tuo vihreä puuheppa!

Louise said...

Part five....jag har inte ens ännut kommit till part one... :O) kakan ser verkligt smaskig ut måste jag säga så kanske jag borde inleda mitt julbak med den....Ha en skön tisdag! Här skiner solen så fint!

Vekarus said...

Sinähän olet varsinainen leipurimestari! Ihania kuvia alla!

Kurjaa jos kätesi kipeytyvät virkkaamisesta. Yrititkö taas virkata kudetta? Vaihda ihmeessä johonkin helpompaa materiaaliin.

trollmor said...

Såg för härligt mumsig ut.I år är det verkligen snålt med bakning i detta hus.Men det är inte jul ännu.
kramis ewa

♥ Affi ♥ said...

När kommer du hem till mej och bakar?? ;-)
Barnen tjatar om att göra julgodis snart, så i morgon sätter vi igång!
Kakan ser ut och låter helt oemotståndlig!
Kram

Livingroom said...

Hejsan!
Men herrigudskaduintsluta snart!!!
Ni har visst hela frysen full med läckerheter.
Kolan vi gjorde på söndagen försvann ren under gårdagen. När jag kom hem från jobbet 17.30 var hela burken TOM. Med tanke på det så borde jag väl oxå baka alla dagar... Man borde ju baka bara några dar innan jul så att det faktiskt skulle finnas något kvar. ;))
Kakan ser supergod ut. Printade ut receptet och jag tror att alla ingredienser finns hemma ren så det blir väl bakning ikväll.
Ha en fin dag,
Lotta

syssi said...

Va fin din kaka blev, tror bestämt att jag kommer att testa det receptet åxå:)

RockMom said...

Sku jag äta kakor, så sku den där definitivt höra till mina favoriter. Mums. Låter supersmaskigt

Taina said...

TACK!!! Ser supersmarrig ut!

Kramen

Signe 1 said...

Oh vad smarrigt!!:-) Undra om tom jag klarar av detta?;-))

Ha en bra dag vännen!

Kram Sofia

Anonymous said...

Den måste jag prova! Måste köpa en kakform modell "krans"... Äger nämligen inte nån sån. Det blir en tur till billiga hallen mao :)

Åsa

Livet på Vestergård said...

Ja men det borde man prova.Det är alltid spännande med något nytt!
Tack för tipset om burkarna, jag ska se efter nästa gång jag är till stan.
Ha det bra!

Anna-Malin said...

Åh, jag som gillar att baka måste genast prova. Smakar den lika fantastiskt som den ser ut så är det ju en höjdare ;)

vill passa på att tacka för dina alltid så rara ord hos mig...♥

kram
anna-malin

Lyckoslanten said...

Det där ser ut som ett recept jag kan tänka mig att svänga ihop! Ingefära och kanel innehåller mitt senaste te! Jag kryddar mycket med ingefära nuförtiden! :o) Fin bild på skapelsen. Litar på din familjs smaklökar! ♥

Loa said...

Vi dricker ofta varm kakao på vintern. Inget värmer bättre efter en skön lekstund ute i snön och det bara är ett måste med varm kakao när man är ute på picknick i snön. Så jag ska helt klart skriva ner det där receptet och pröva.

Stjärnor & Champagne said...

Tack för det...Alltid bra med något nytt recept. Ser smarriga ut. Idag har väl ni också fått massor av snö kan jag tänka mig. Jag hörde idag att det kommer att bli en vit jul, så härligt...
Ha det gott/ Kramis A

Liljas Corner said...

Det där låter som nånting i min smak! Måste väl nog ta en bak-dag då jag är ledig nästa vecka :)

Du har haft riktig photosession ute i snön - fint! Det är så härligt då vintern kommit nu. Men det är nog kallt...

Odin said...

Mums vad gott det där låter!
Men hos oss skulle den tyvärr inte göra succe`. Här tycker de inte om rikigt mörkt choklad och kryddor.
Det är bara jag som förstår mig på sånt och jag får ju tyvärr inte äta gosaker längre:-((

Karin Lindström said...

Hej Ingela min vän!


Gud så roligt, och vilken bra idé. Jag måste ju såklart prova våran kaka *ler*. Hoppas det inte stämmer att ju fler kockar.... *skrattar*.

Förlåt att jag inte svarat dig tidigare, men min lilla kille är riktigt sjuk här. Jag bara bär och vaggar honom hela tiden. Han får så hög feber när han blir sjuk, det är inte roligt. Jag blev såklart jätteglad att du skrev om mig, och det var ju så roligt att du gjorde en kaka av blandningen.

Nu ska jag gå och kolla till honom!
Ha en fortsatt bra vecka och var försiktig i halkan! Vi bor ju på landet så här är det ordentliga däck och bilar som gäller och då går det riktigt bra om man kör sakta:)

Många kramar

Karin