Thursday, 6 December 2007

Självständighetsljus


Idag tände vi ljus i köksfönstret för Finland 90 år.

Förr i världen


Så här såg det ut på julen hemma hos min mormor år 1932. Mormor är inte själv med på bilden, för antingen står hon bakom kameran eller så är hon hemma hos sin fästman. På bilden syns mormors fyra systrar och föräldrar.

Trevlig självständighetsdag/torsdag!

Wednesday, 5 December 2007

Nyheter


Igår fick vi hem vår nya vägghylla, så nu har vi äntligen fått lite mera liv i sovrummet (eller på sovrumsväggen) ;)

Tuesday, 4 December 2007

Mera mat


Jullaxen är härmed gravad! En till grej att kruxa av från komihåglistan :)


Igår blev det kycklingfilé med halloumi- och päronsallad. Själv åt jag enbart sallad, och det kändes minsann i magen när jag vaknade imorse.

Monday, 3 December 2007

Tusen strömmingar, nästan


Jag har precis flått 3,8 kg strömming och har nu 434 filéer att tillaga till julens frosseri. Jag brukar köpa strömmingen i god tid före jul, flå den och frysa in den, så är det enkelt att bara tina och tillaga den ett par dagar före jul. Vi äter mest fisk på jul, skinka har ingen större åtgång i det här hushållet, så någon sådan steker vi inte.

Sunday, 2 December 2007

Julgodis


Efter gårdagens godisorgie känns det som om godisstrejk fram till jul vore en god idé. Ta för dig, varsågod.

Saturday, 1 December 2007

Hjärtmedicin


Vårt dagliga vin, giv oss idag...
Det sägs ju att ett glas vin om dagen är bra för hjärthälsan. Varför är man då så dum att man inte vågar tala om för hälsovårdaren att man faktiskt dricker en portion om dagen när man går på sin årliga hälsogranskning? Den man jag i det här fallet talar om är jag, trots att jag är kvinna ;)
Glad lillajul till alla som firar en sådan idag!