Showing posts with label vinter. Show all posts
Showing posts with label vinter. Show all posts

Sunday, 20 January 2013

Fin vinterdag



Jag är ju ingen vintermänniska, men till och med jag får krypa till korset och medge att den här dagen var riktigt fin med tanke på årstiden. Jag har inte hunnit, eller tagit mig tid att gå ut med kameran många gånger i vinter, men i dag gick jag ett varv (!) runt huset och sköt några bilder. Skön söndag!






Saturday, 27 October 2012

Fårdag i Björkö



Vid vägbanken mellan Replot och Björkö


Kossor


Vinterföre, usch


Bääää

Nils skrapar tarmar

Smörgås med bastukööt, fårkött rökt i rökbastu

Publiken fick pröva på att spinna. Sven var skicklig!

Etel övervakar

Etel kardar ull

Jarl bjuder på blodkorv

Mikael, Hasse (med blodbröd i handen) och Nils

Produkter av sälskinn

Kallt på sjön (d.v.s. till havs)

Bortom horisonten ligger Sverige


Thursday, 2 February 2012

Ice Cold


Vår termometer visar -27,9 grader i skrivande stund! Det är ju omänskligt, och det borde finnas en lag på att temperaturen inte får krypa så långt ner! Tanken att kunna sitta i uterummet känns väldigt avlägsen just nu, och man känner det nästan som ett hån att uterummet står där och ser inbjudande ut. Min tappre gubbe är en hardcore-cyklist som cyklar i väder som väder, men i vinter har han satt en gräns vid -26, och i morse var den gränsen nådd, så han fick bilskjuts till jobbet. För mig går gränsen för de förhatliga strumpbyxorna vid ungefär samma gradantal, så jag har precis klämt in mina nedre extremiteter i ett par sådana inför ett besök på hälsovårdscentralen alldeles snart. Har jag sagt att jag hatar vintern?




Saturday, 28 January 2012

Kallt


Brr, vad kallt det varit i veckan. Jag har det bra, och behöver inte klä på mig och gå ut i kylan för att komma till jobbet, och har sålunda inte idkat mycket friluftsliv eller andats störande mycket frisk luft denna vecka. I går blev det en hel del stadsspring i sällskap av en god vän, men i dag är jag återigen instängd här innanför våra egna väggar. Här inandas jag både målfärgslukt och creme bruleedoft (jag hittar inga accenter i iPaden) i dag. Båda har jag sett fram emot en lång tid. Kanske jag till och med visar bilder på resultatet av våra prövningar framöver. Den som lever får se.


Njut av helgen!

Tuesday, 10 January 2012

Vackert vinterföre


Det var vackert vinterföre när vi åkte ut till båthamnen i helgen. Tack och lov har vattenståndet normaliserats, för efter Dagmar låg alla bryggor under vatten, och en hel del av båthusen mitt i sjön (havet). Vår brygga på stugan har säkert åkt iväg med stormarna. Antingen ligger den strandad vid någon annan av holmarna där ute i yttersta skärgården, eller så är den på väg mot Umeåtrakten. Icke kul.

Tuesday, 17 May 2011

Bygga växthus av gamla fönster

Nu tänkte jag berätta en saga för er. Det var en gång en tant som ville ha ett växthus. Tantens make var inte alls förtjust i tanken, för han såg bara en massa jobb och eurotecken flimra för ögonen när tanten talade om sin växthusdröm. Tanten tog upp saken med jämna mellanrum, men var inte påstridig alls, utan pratade försiktigt om alla fördelar med ett sådant hus. När maken sedan fick ett anbud på sin gamla hemgård i skärgården och beslutade sig för att sälja gården, stod de plötsligt där med en mängd gamla fönster från makens gamla hemgård, fönster som var 98 år gamla och fullt användbara.

Maken började så småningom vekna för tanken, och efter ett besök hos tantens bloggvän, som hade ett fint växthus av gamla fönster, slogs det fast att också tanten skulle få ett sådant.


På hösten började så maken måtta in de yttre konturerna och djupet på gropen för växthusgrunden. Han grävde en 30 cm djup grop.


När han schaktat gropen färdigt, lade han på en plastfilm som kapillärbrytare i bottnen av gropen,


därefter fyllde han upp med krossgrus/makadam 16-32 mm och


ovanpå det tjälisolering av 5 cm tjock polyuretan.


Följande fas var att bygga en gjutform och placera ut armeringsjärn.


En höstkväll anlände betongbilen och då fick maken hjälp av sönerna att kärra betong till bygget.


Några dagar senare kunde gjutformen avlägsnas, och fram kröp en fin bottenplatta


och ett romantiskt fotsteg av överbliven betong, som maken överraskade sitt hjärtas kära med.


När betongen härdat klart var det dags att börja med stommen.


Det var ett pussel att bygga hål för fönstren, eftersom måtten på fönstren inte höll någon standard överhuvudtaget, utan varierade lika mycket som humöret hos en tonåring.


När maken måttat in fönstrens platser, spikade han på ytterpanelen,


han hängde upp dörren och plastade in bygget för vintern.


Det blivande växthusets vinterdvala var lång och djup.


Men plötsligt en dag var det dags för väckning! Våren var kommen!


Makarna hjälptes åt att måla stommen och panelen vita.


De gamla fönstren som maken renoverat och målat under vintern installerades,


men trots att alla fönster var på plats, saknades taket fortfarande.


Under tiden som paret väntade på takskivorna, fick dörren ett fönster. Fönstret ovanför och i motsatta gaveln fick bli vädringsluckor och försågs med gångjärn och automatiska lucköppnare.


Därefter spikade maken innerpanel och tanten målade den.


Äntligen en dag fick maken hämta hem takskivorna och skruva dem på plats. Paret funderade länge och väl vilket material de skulle välja till taket, men på grund av alla grenar som ramlar ner från omkringväxande träd, bestämde de sig för 3 mm tjock UV-beständig polykarbonat. Det torde ju hålla både för det ena och för det andra.


På mors dag nådens år 2011 kunde växthuset äntligen invigas, och i samma veva döptes den till Tomatkörka. Alla inblandade var nöjda och glada. Tills nästa projektplan ploppar upp i tantens huvud.

Monday, 7 February 2011

Vinterdessert


Igår var det back to basics efter resan dagen innan, och som sig bör på en söndag, var det också efterrättsdags. Jag rörde ihop smält mörkchoklad med mascarpone och dekorerade med apelsinklyftor. Gott blev det! Ganska stabbigt, men gott. Sedan måste vi givetvis testa limoncellon som efterefterrätt. Mmm...


Så här fint (?) har vi det här fortfarande. Solen skiner, men det är fortfarande vinter. Än är våren långt, långt borta. Suck och stön. Kanske jag gillar snön i mitt nästa liv...

Thursday, 20 January 2011

Sånt man funderar på


Jag försöker avgöra vilket jag gillar bättre - smällkalla soliga vinterdagar som dagen när jag fotade bilden ovan i uterummet eller varmare dagar med ymnigt snöfall, och jag kan lugnt konstatera att jag ogillar bägge varianterna lika mycket. Dock är det bara att försöka stå ut och - när det känns riktigt illa - att försöka drömma sig bort till sommar och sol, till dagar när det ser ut så här runt omkring oss:


eller så här:


Idag ska jag få hämta ut ett paket på posten. Det vi har på gång är att förvandla den utflyttade sonens rum till gästrum. Jag har inte riktigt klart för mig än hur det ska se ut, men vissa planer har jag förstås och har nu beställt hem litet nya textilier till sängen. Jag väntar på att sonen ska tömma rummet på sina egna prylar, därefter ska jag måla väggarna. Jag måste dock hejda mig tills armen blir helt bra igen, och jag kan berätta att den verkar vara på god väg.